Mathieu Lehanneur

Na nedavno završenoj Beogradskoj nedelji dizajna 2012, među renomiranim svetskim profesionalcima u oblasti kreativnih industrija, istakao se francuski dizajner Matje Leaner (Mathieu Lehanneur), koji je trećeg dana kreativne konferencije "SLOBODA NA KVADRAT" predstavio svoje inventivne projekte. Za svoj rad dobio je nagrade "Inteligencija ruke" Bettencourt-Schueller Fondacije, Nagradu za najbolji izum (SAD) i mnoge druge, a toj kolekciji je upravo dodao i Beogradski Grand Prix za dizajn 2012 koji mu je dodeljen po završetku BND-a. Njegov pristup dizajnu čini ga nekom vrstom savremenog kreativnog istraživača, koji odgovara na društveni kontekst u datom trenutku i u saradnji sa naučnicima, hemičarima, psiholozima...dolazi do pravog rešenja za određeni problem. Tako nastaju upotrebni predmeti modernog izgleda, koji prevazilaze nivo puke estetike i mogu igrati važnu ulogu u životima korisnika i u društvu u celini. Sledeći svoju jedinstvenu filozofiju, sa podjednakim uspehom se bavi industrijskim dizajnom, dizajnom ambalaže i enterijera. U njegovom opusu izdvaja se kolekcija keramičkih posuda nazvana Age of the World, Local river (mini kućna riblja farma), Strates System (modularni radni sto sa policama), The Island (raspršivač “mineralnog seruma”), kao i nesvakidašnji futuristički enterijeri, a među najzanimljivijim je njegov omiljeni proizvod koji je oduševio i beogradsku publiku: uređaj za pročišćavanje vazduha, Andrea. Lehanneurj e sarađivao sa brojnim svetskim brendovima kao što su: Biotherm, Cartier, Harvard University, Hennessy, Nestlé, Nike, Poltrona Frau, Veuve Cliquot, Yohji Yamamoto…Njegovi radovi deo su stalnih postavki u sledećim muzejima: MoMA u Njujorku, MoMA SF, Muzej dekorativnih umetnosti (Pariz), Centar Pompidu (Pariz) FRAC-Le Plateau (Pariz), Muzej dizajna, (Gent), Muzej dekorativnih umetnosti (Berlin). Na Beogradskoj nedelji dizajna 2012, govorio je o svom radu i o osnovnoj temi manifestacije: Slobodi.

Intervju: Igor Vidović
Fotografije: Vladimir Miladinović Piki, Véronique Huyghe, Studio Mathieu Lehanneur, Felipe Ribon
 
Fotografija: Vladimir Miladinović Piki
 

Jednom ste rekli da vaš rad nema veze sa istorijom dizajna, već sa istorijom prirode. U kom smislu?

Po mom mišljenju, mnogi dizajneri su više usredsređeni na istoriju dizajna i žele da naprave proizvod koji bi bio omaž, na primer, Kastiljoniju ili Čarlsu Emsu… Tačno je da su ti dizajneri izuzetno dobri, ali posao dizajnera nije da napravi samo još jedan proizvod u istoriji dizajna, već da bude više u vezi sa svakodnevnim životom, da nastoji da pravi proizvode koji će ljudima biti od koristi.


Strates System, Fotografija: Studio Mathieu Lehanneur
 

Kako izgleda vaš proces rada?

On je, može se reći, uvek različit i uvek isti. Različit je zato što uvek zavisi od projektnog zadatka, od klijenta. Nemam neki blok u kojem crtam stolice, stolove, rasvetu…Tako nikada ne radim. Meni je uvek potrebno pitanje, treba mi problem za rešavanje. Uvek prvo čekam da mi klijent –  to može biti brend koji proizvodi luksuznu robu, bolnica, muzej – iznese svoje probleme. Pokušavam da “zaboravim” svoj mozak, i da uđem u mozak korisnika. Nastojim da otkrijem šta želi, šta mu je potrebno, šta očekuje po pitanju odnosa sa drugima, udobnosti, rada na sopstvenom zdravlju – i fizički i mentalno. Dakle, moj posao kao dizajnera je da razumem krajnjeg korisnika.


The JWT Agency, Fotografija: Véronique Huyghe
 

Imate li neki primer takvog proizvoda? Koji je vaš omiljeni projekat, vaša “beba”?

Moja “beba” je verovatno uređaj za pročišćivanje vazduha, Andrea, koji je dobio ime po mom sinu. Većina industrijski proizvedenih predmeta ispuštaju neke toksične čestice, jer su napravljeni od plastike, od materijala otpornih na vatru i tako dalje, tako da vazduh koji stalno udišemo nije zdrav. Ovim proizvodom nastojao sam da popravim kvalitet vazduha uz pomoć biljaka, dakle čiste prirode. Postoje biljke koje mogu da filtriraju zagađen vazduh, ali biljka sama to ne može da postigne, zato što najefikasniji deo biljke za tu svrhu nije u listovima već u korenu i zemlji. Uz pomoć ventilatora, vazduh koji udišemo se dovodi u kontakt sa ovim korisnim delom biljke. Postoji spisak biljaka koje možete da stavite unutra, preko se stavi poklopac i uključi se u struju. Tada uz pomoć ventilatora vazduh ulazi unutra, odgovarajućom brzinom, do dela biljke koji je potreban, a zatim izlazi i tako kontinuirano čisti vazduh u prostoriji. Jedan uređaj je dovoljan za prostoriju odo ko 40 m2. To je proizvod koji u sebi sadrži ono najbolje od prirode, najbolje od tehnologije i, nadam se, najbolje od dizajna.

Andrea, Fotografija: Véronique Huyghe


Kako reaguju korisnici?

Andrea se veoma dobro prodaje, što me je prijatno iznenadilo, budući da je to predmet čiji se efekat ne vidi odmah. Ljudi su danas zabrinuti i svesni problema unutrašnjeg zagađenja i žele pravo rešenje, žele kombinaciju onoga što pruža priroda i onoga što mogu da ponude inženjeri.

 St Hilaire church in Melle, Fotografija: Felipe Ribon
 

Gde nalazite slobodu u svom radu?

Sloboda nije baš najbolji kontekst za dizajnere, jer ih ona navodi da samo smišljajup roizvod za proizvodom…Meni su uvek potrebna ograničenja. Što više ograničenja imate, kao što su zidovi, nešto što treba da srušite, to pre možete da nađete način da otkrijete slobodu unutar tih granica. Trenutno radim na projektu za veliku farmaceutsku kompaniju u SAD. Kao što se može pretpostaviti, tu ima mnogo ograničenja, zbog raznih pravila, supstanci, dozaI sl… Ali čak i u jednom takvom lavirintu ograničenja, može se pronaći put.  Za mene je to najbolji način da dođem do pravog rešenja, a ne da sedim sam u studiju, pred praznim listom papira i da dizajniram nešto bez ikakvih granica.

 St Hilaire church in Melle, Fotografija: Felipe Ribon
 

Da li se može reći da uz pomoć rešenja do kojih dolazite korisnicima omogućavate neku vrstu slobode?

Uvek nastojim da korisnika uključim u ceo sistem. Ne želim da se samo divi predmetu i kaže kako je dizajner dobar. Kada radim na projektu, prvi, možda najvažniji deo tog procesa je ono što ja zovem “scenario”, istorija projekta. To nije pitanje oblika ili materijala, već ljudi kojima je određeni predmet potreban, koji žele da ga koriste i to na pravi način. Dakle, korisnik je uvek deo procesa u dizajnu.

 

Profil

Morate se ulogovati da biste poslali poruku
Uloguj se | Registruj se

Facebook komentari


Tip of the day

"Simplicity is the ultimate sophistication"
 

Leonardo da Vinciviše
Mouse Eye Tracking by PicNet Software Development Services