Nastup Republike Srbije na Praškom kvadrijenalu scenskog dizajna i scenskog prostora 2019.

Nastup Republike Srbije na Praškom kvadrijenalu scenskog dizajna i scenskog pros

Praško kvadrijenale scenskog dizajna i scenskog prostora 2019 (Prague Quadrennial of Performance Design and Space 2019) održava se od 6. do 16. juna u Vistavištu (Výstaviště) u Pragu.

 

 

 

 

Na Kvadrijenalu 2019., najznačajnijoj svetskoj manifestaciji posvećenoj scenskom dizajnu i scenskom prostoru Republika Srbija nastupće u dve kategorije: Nacionalna postavka (Section of Countries and Regions) i Studentska sekcija (Student Exhibition – Students, young designers and young designer’s studios), sa zajedničkom temom pod nazivom Samo(iz)gradnja.

Osim na Samo(iz)gradnju kao kontekst, nastup Srbije oslonjen je i na koncept Kvadrijenala koji akcenat stavlja na one autorske pristupe koji scenski dizajn razvijaju kao snažni sastavni deo ukupne umetničke ideje, a ne kao podređenu ili prateću disciplinu. U tom smislu, nastup Srbije posvećen je identifikaciji, mapiranju i predstavljanju autora, događaja, manifestacija i institucija koji u svom radu neguju ovakav pristup scenskom dizajnu i scenskom prostoru. Poseban naglasak stavljen je na delovanje onih umetnika (profesionalaca i studenata) koji svojim radom objedinjuju pojedinačne discipline i proširiju polja delovanja, gradeći time razvijene ili nove umetničke forme.

Nacionalna postavka, pod nazivom Radovi na sceni, koncipirana je kroz dve ravnopravne selekcije.

Jedna je realizacija kolektivnog umetničkog rada u kojem učestvuju umetnici po pozivu.

Druga selekcija Pogled na scenu predstavlja radove odabrane na javnom konkursu, sa zadatkom da omogući pregled scenskog dizajna na teritoriji Srbije kao i praksu domaćih umetnika ostvarenu izvan granica naše zemlje.

Kustosi Nacionale postavke su Maja Mirković, kostimografkinja; Siniša Ilić, vizuelni umetnik i Bojan Đorđev, pozorišni reditelj.

Studentska sekcija, pod nazivom Ravnoteža koncipirana je kao zajednički umetnički rad dvanaest studenata različitih fakulteta u Srbiji, izabranih putem javnog konkursa. Ovaj rad, u formi performativne instalacije, nastao je tokom višemesečnog kreativnog procesa u kome su studenti istraživali temu konstruisanja zajednice i društva kroz građenje pojedinca. 

Kustoski tim Studentske sekcije čine Romana Bošković Živanović (Fakultet tehničkih nauka), Mirko Stojković (Fakultet dramskih umetnosti), Zora Mosilović (Fakultet primenjene umetnosti), Deneš Debrei (Akademija umetnosti), Milena Kordić (Arhitektonski fakultet), Andrija Pavlović (Nova akademija umetnosti).



Organizatori nastupa: Muzej primenjene umetnosti iz Beograda i Scen – Centar za scenski dizajn, arhitekturu i tehnologiju Fakulteta tehničkih nauka Univerziteta u Novom Sadu – OISTAT centar za Srbiju.

Komesari nastupa: Ljiljana Miletić Abramović, istoričar umetnosti, muzejski savetnik i direktor Muzeja primenjene umetnosti u Beogradu i Tatjana Dadić Dinulović, teoretičar scenskog dizajna, redovni profesor Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu.

Pokrovitelj nastupa: Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije.

Programski tekst nastupa Srbije

Samo(iz)gradnja
Samo(iz)gradnja: (je) pravljenje, (po)dizanje, zidanje, konstruisanje, izrađivanje, stvaranje, smišljanje... (vlastitim snagama, ili za vlastite potrebe); zajednice, kolektiva, okruženja, profesije, društva, pojedinca, sebe... ;

Pojam samo(iz)gradnja došao je iz specifičnog ideološkog, društvenog, političkog, ekonomskog i kulturnog konteksta socijalističkog društva druge polovine 20. veka, sa prostora i iz vremena u kome je rad pojednica na sebi smatran društveno potrebnim i društveno opravdanim. Tako postavljeno društvo videlo je sopstveni razvoj kroz razvoj pojedinca, njegovo obrazovanje, vaspitanje, unapređenje uslova života i rada. U tom cilju  je, intenzivno i sveobuhvatno, podsticalo razvoj amaterskih klubova i udruženja, kreiralo institucije i manifestacije, negovalo pozorište i druge umetnosti i činilo ih dostupnim gotovo svima...

Danas živimo u radikalno drugačijem kontekstu, u okruženju u kome nije sasvim jasno šta društvo jeste, niti šta je njegova uloga, pa ne možemo da govorimo ni o tome šta je institucija društva. Današnji kontekst izražene fragmentarnosti, jedino izvesno, podrazumeva interes tržišta (ili novca) i interes države (ili partije). U tom i takvom okruženju pozicija pojedinca znatno je izmenjena – on više nije neko ko može da prihvati da ga društvo podstiče, gradi ili oblikuje. Naprotiv, on (pojedinac) mora da oblikuje društvo, oblikujući sebe. Ovakav odnos pojedinca i društva nameće veliku odgovornost svakome, jer, budući da smo kolektivna bića, moramo da uspostavimo zajednicu, tj. društvo. Tako, umesto jednog dominantnog, nastaje mnogo malih društava, sa dalekom i neizvesnom težnjom da ta mala društva formiraju novo, veće, snažnije i značajnije, unutar koga će nastati nove ideje i vrednosti. Tako su se energija, interesovanje i motivacija preselili u male kolektive i radna okruženja u gotovo svim oblastima savremenog života, pa i u umetnosti. Neprekidne promene i nepredvidljivi uslovi rada doneli su nesigurnost, neizvesnost i nepoverenje, ali, istovremeno, i mogućnost za kreiranje novih modela – u profesiji, u radnom okruženju, unutar konzervativnih institucija ili na nezavisnoj umetničkoj sceni. Izuzimanje iz tekućeg sistema vrednosti i zalaganje za sopstvene ideje umetničkim činom, koristeći upravo sredstva na kojima društvo počiva, nema samo ideološke vrednosti i potencijale već omogućava, ponovo, prostor za pravljenje, zidanje, konstruisanje... zajednice, kolektiva, pojedinca, sebe... za samo(iz)gradnju.

Ljiljana Miletić Abramović i Tatjana Dadić Dinulović, komesari


O manifestaciji

Praški kvadrijenale najznačajnija je svetska manifestacija posvećena scenskom dizajnu i scenskom prostoru. Osnovana 1967. godine, ova manifestacija danas predstavlja široku platformu za istraživanje različitih oblasti scenskog stvaralaštva – od artikulacije fizičkog prostora za igru i dizajna dekora, kostima, zvuka i svetla u pozorištu, preko umetničkih i kustoskih praksi iniciranih ukrštanjem i preklapanjem arhitekture, scenskih i vizuelnih umetnosti, do sajt-specifik projekata i upotrebe prostora savremenog grada kao pozornice. Nastup Srbije na Praškom kvadrijenalu 2015. godine nagrađen je Zlatnom medaljom za uspostavljanje dijaloga. To je prva nagrada Srbije na ovoj manifestaciji.

Profil

Morate se ulogovati da biste poslali poruku
Uloguj se | Registruj se

Tip of the day

"Simplicity is the ultimate sophistication"
 

Leonardo da Vinciviše
Mouse Eye Tracking by PicNet Software Development Services
text