Izložba "Umetnost je ono što je izraz nervi!" Milice Mrđe

Izložba "Umetnost je ono što je izraz nervi!" Milice Mrđe

Izložba "Umetnost je ono što je izraz nervi!" Milice Mrđe biće otvorena u petak, 18. novembra u 19 časova u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine (Dunavska 37 – galerija N).

Kustos izložbe je Nebojša Milenković, viši kustos MSUV.

 

 

Razgovor o umetnosti Milice Mrđe vodiće se u petak, 18. novembra u 20 časova. Učestvuju: Borivoj Radaković, Branka Srdić Živanović, Milica Mrđa i Nebojša Milenković.

Umetnički i životni slučaj Milice Mrđe na novosadskoj i vojvođanskoj umetniičkoj sceni osamdesetih i devedesetih godina XX veka jedno je od onih incidentnih mesta kakvim se, recimo, može smatrati još samo umetničko i životno postojanje i delovanje, recimo, Katalin Ladik deceniju ranije. l jedna i druga, kao ličnosti i kao umetnice, bile su snažne žene u izrazito tradicionalističkoj i umetničkim eksperimentima, posebno onim koje izvode umetnice, nenaklonjenoj sredini.


Obredi tela i zemlje 


I Mrđa i Ladik umetnice su koje lažnoj ozbiljnosti umetničke scene suprotstavljaju nekonvencijalne, unekoliko ludističke, svakako prevratničke, ekscesne, eksperimentalne umetničke prakse. Ova paralela bitna je iz više razloga: ni Ladik ni Mrđa više ne žive u Novom Sadu, njihovi opusi ovde se i dalje smatraju izolovanim incidentima iii mitskim mestima, (zavisno od ugla posmatranja).


Obredi tela i zemlje 


U oba slučaja reč je o umetničkim pojavama o kojima se najčešće govori polušapatom i koje uprkos međunarodnoj afirmaciji (u slučaju Ladik) odnosno dobrovoljnom povlačenju i umetničkoj samoizolaciji (Mrđa) - u gradu u kom su kao umetnice delovale još uvek nemaju podrazumevajući (očekivan i zaslužen) društveni i umetniički status.


Dada Symposion


Započinjući umetničku karijeru, Milica Mrđa okušala se u gotovo svim tradicionalnim likovnim medijima, da bi se sredinom 1980-ih postepeno počela okretati performativnim umetničkim akcijama, u duhu body arta, koje postepeno preuzimaju potpuni primat u njenom radu. Svojim slikarskim gestovima, performansima i telesnim akcijama, Mrđa nastoji da operiše energijama prostora koje vlastitom telom, kao šamanističkim (artističkim) medijumom, kroz prikazani/izvedeni događaj/doživljaj, prevodi u mentalnu sferu. Samo umetničino telo biva korišćeno kao umetnički jezik – gde se Milica javlja kao čitač i odgonetač tragova, posrednik između svetova svesnog i nesvesnog, čulnog i (i)racionalnog.


Dada Symposion
 

Kako se stanje u jugoslovenskom i srpskom društvu devedesetih usložavalo, praćeno
depresijom, (hiper)inflacijom, siromaštvom, fizičkim nasiljem, moralnim slomom, uličnim
ubistvima, totalitarizmom i političkom represijom, naposletku i ratnim razaranjima- tako
su i komunikacijski kodovi Milicine umetnosti bivali sve uslovljeniji upravo klimom opšte
destrukcije i brutalnošću koju je nalazila svuda oko sebe. Društvene i umetničke krize
itekako su se odražavale i na njen lični (porodični) život. 


Kreativno čitanje sa Branom Petrovićem


Organizacijom uličnog hepeninga Dada Symposion 12.decembra 1992. godine, kao i performansima, akcijama i kreativnim čitanjima koje izvodi sa Performativnom grupom za produkciju nove stvarnosti EX NIHILO, čiji je osnivač, Milica Mrđa aktivistički reaguje na stanje beznađa u društvu u kom živi. Tenzija, nervoza, izrazit emotivni naboj, potisnuti iii ispoljeni eros konstituenti su ove umetnosti.


Mrđa i EX NIHILO Kratke pesme o umiranju
 

Nepromenjivu konstantu Miličinih umetničkih akcija i performansa čini njeno telo: telo kao organizam, telo kao medij, telo u agoniji, seksualno, političko, memorijsko, polemičko, poetičko, osetljivo, ranjivo, adaptivno, traumatično, ekstatično, javno, profano, sveto, mitsko, performativno, metaforično, skulpturalno, (spi)ritualno, manipulativno, (auto)biografsko, itd. Žensko telo kao sredstvo ispitivanja granica i mapiranja (složenih) identiteta društva u kom se bavljenje kulturom (posebno onom ekscesnom, koja postavlja pitanja, izražava neslaganje,…) i dalje smatra muškom privilegijom. Izvodi iz teksta kustosa izložbe.


Mrđa i EX NIHILO Kratke pesme o umiranju
 

Milica Mrđa (Ruma, 1960) završila je Akademiju umetnosti u Novom Sadu 1983, i
postdiplomske studije na Fakultetu likovnih umetnosti u Boegradu, 1987. Područja umetničkog rada: performans, ambijentalna umetnost, instalacije, objekti, slikarstvo, tapiserija, video, gestualna poezija. Živi u Bosanskom Petrovcu.

Pokrovitelj izložbe: Pokrajinski sekretarijat za kulturu, javno informisanje i odnose s verskim zajednicama.

Izložba će biti otvorena do 11. decembra 2016. godine.

Naslovna fotografija: Dada Symposion

Profil

Morate se ulogovati da biste poslali poruku
Uloguj se | Registruj se

Tip of the day

"Simplicity is the ultimate sophistication"
 

Leonardo da Vinciviše
Mouse Eye Tracking by PicNet Software Development Services
text