Izložba "Punina praznine" u Legatu Čolaković

Izložba "Punina praznine" u Legatu Čolaković

Izložba "Punina praznine" biće otvorena u petak, 14. avgusta u 19 časova u Galeriji-legatu Milice Zorić i Rodoljuba Čolakovića (Rodoljuba Čolakovića 2).


Muzej savremene umetnosti poziva na izložbu „Punina praznine" dela iz Zbirke skulpture MSU. Autor izložbe je Rajka Bošković, kustos Zbirke skulpture Muzeja savremene umetnosti.



Izložba "Punina praznine" bavi se fenomenom praznine u domenu savremenog skulptorskog izraza.

Ideja „punina praznine” odnosi se na domen određene „uobličene” odnosno umetnički oblikovane praznine u skulpturi, a ne na neodređenost i sveobihvatnost prisustva kosmičke praznine.

Pojam/kovanica „punina praznine” proistekao je iz istraživanja i novog sagledavanja delotvornosti i značaja umetničkog izraza praznine u savremenom skulptorskom delu. 

Fenomen praznine se tretira ne kao „odsustvo” već kao „prisustvo”; ne kao „slučajno” zatečen prazan prostor nastao između oblika, već kao aktivno stanje praznine i autonomni činilac u vizuelnoj dejstvenosti savremene skulpture.


Vojin Bakić, Razlistala forma 1, 1959. Foto: Saša Reljić
 

Sagledavajući značaj i ulogu praznine u modernoj i savremenoj skulpturi za izložbu su odabrana dela koja svojom poetikom obuhvataju fenomen i stanje praznine, na kojima se u pronađenom (među)odnosu dvojstva punoće i praznine (oblika) uspostavlja sasvim novo značenje i smisao praznine u skulpturi.

Svako odabrano delo predstavlja  reprezent određenog  načina shvatanja značenja praznine u skulpturi - odnosa pune mase i unutrašnje praznine oblika; dejstva praznine „u” plošnim ili „od” plošnih oblika; ispitivanja mogućnosti praznine unutar same mase materijala - kamena, metala i drveta; sagledavanja mogućnosti dejstva praznine u skulpturama „konstruisanih” u novim materijalima; do mogućnosti izraza i vizuelne dejstvenosti praznine u domenu skulpturalnog oblika na granici shvatanja proširenih medija.


Ivan Kožarić, L-50, 1965. Foto: Saša Reljić
 

Postavku čini trinaest problemskih celina, kao što su Zona praznine kao središte izraza, Praznina kao glavni element skulptorskog izraza, Oblikovanje prazninom, Praznina kao energizovana zona, Dejstvenost „praznine” mase, „Disanje” prazninom, i dr. Poseban, poslednji segment izložbe „Ispražnjenost” mase - kao suprotnost punini praznine  nudi primere oblikovanja skulpture kada se od punoće mase/materijala stvara „teskobno” osećanje unutrašnje praznine.  

Uspostavljanjem odnosa između punoće i praznine pojavljuju se novi odnosi između oblika i praznine;  skulptura pobuđuje radoznalost kakav će se profil otkriti iz drugog ugla gledanja – nove vizure otkrivaju i novu dimenziju skulpture.


Vojin Stojić, Skup, 1964. Foto: Saša Reljić
 

Fenomen „punine praznine” predočava se skulpturama nekih od najzanačajnih vajara dvadesetog veka, kao što su Vojin Bakić, Šime Vulas, Nandor Glid, Olga Jevrić, Ivan Kožarić, Jovan Kratohvil, Oto Logo, Velizar Vasa Mihić, Vjenceslav Rihter, Jakob Savinšek, Jovan Soldatović, Aleksandar Srnec, Ratimir Stojadinović, Vojin Stojić, Slavko Tihec, Đorđije Crnčević i Dušan Džamonja. Izložba obuhvata dvadeset tri skulpture u različitim materijalima - bronzi, kamenu, drvetu, aluminijumu, čeliku, gvožđu, mesingu, staklu i plastici. Sva izložena dela su iz Zbirke skulpture Muzeja savremene umetnosti u Beogradu.

Zbirku skulpture čini oko 800 dela od preko 200 srpskih i jugoslovenskih umetnika od početka dvadesetog veka do danas. Zbirka pruža osnovu za sticanje uvida u sve važne pojave, poetike, autore i dela relevantna za razvoj skulpture jugoslovenskog umetničkog prostora i Srbije.

Izložba je otvorena do 14. oktobra 2015. godine, svakog dana od 12 do 20 časova, osim utorkom, ulaz je slobodan.

 

 

Naslovna fotografija: Oto Logo, Bronzani faraon 1, 1964. Foto: Saša Reljić
 

 


 

Profil

Morate se ulogovati da biste poslali poruku
Uloguj se | Registruj se

Tip of the day

"If you are not curious, forget it.” 

Achille Castiglioniviše
Mouse Eye Tracking by PicNet Software Development Services