Izložba i koncert 1 2 3! SLA VEN SKI!

Izložba i koncert 1 2 3! SLA VEN SKI!

1 2 3! SLA VEN SKI! 
Slavimo Slavenskog!


Izložba i koncert povodom proslave 123. rođendana Josipa Slavenskog, održavaju se ovog vikenda u Ostavinskoj galeriji u Beogradu (Kraljevića Marka 8).

 

 


U subotu, 11. maja u 18 časova biće upriličeno otvaranje izložbe, a od 19 časova i koncert "Dualno obrazovanje", u izvođenju Umetničkog kolektiva „Petar Drapšin“.

U nedelju, 12. maja od 13. do 17. časova posetioci izložbe mogu uživati u radovima uz mali nedeljni branč. U 14. časova očekuje vas nagradna igra. Nagrade su ručno sito-štampani A1 posteri posvećeni Slavenskovim najvećim delima.

 

 

 

 

Josip Štolcer Slavenski

Pre tačno 123 godine, 11. maja, u maloj međimurskoj varošici Čakovcu rođen je jedan od najgenijalnijih jugoslovenskih kompozitora 20. veka: Josip Štolcer Slavenski. Nakon studija u Budimpešti na renomiranoj Zene akademiji i diplomiranja na praškom konzervatorijumu, seli se u burni Beograd 20-ih godina gde prihvata posao redovnog profesora na Muzičkoj školi „Mokranjac“. Tada glavni grad novonastale države, šarolik, bučan, pun bojama balkanskog folklora i živopisnim ostacima istoka, Beograd izaziva u Slavenskom neograničenu strast i žeđ za stvaranjem. Ovde nastaju njegova najpoznatija dela, komponuje muziku za tonski film tada jakih čehoslovačkih produkcijskih kuća, uspostavlja kontakt sa renomiranom nemačkom izdavačkom kućom Šot (Schott & Söhne) i među prvima istražuje realm elektronske muzike. Godina 1924., kada se izvodi njegov gudački kvartet na poznatom festivalu moderne muzike u Donauešingenu, se smatra godinom kada Slavenski postaje svetski prepoznat. Slede izvedbe od Berlina, Buenos Ajresa i Tokija preko Atine, Pešte i Beča do Venecije i Njujorka. Pored muzike posvećuje svoje vreme nauci, pogotovu astronomiji, jer prepoznajei i traži vezu između kosmičkih strujanja i muzičkih rezonanci. Stvara teoriju takozvane astro-akustike. Iako je bio otvoren za nova razmišljanja u muzici i rado ih integrisao u svoje kompozicije, njegov izvor inspiracije ostaje melodija Balkana. Dakle, njegov jedinstveni pristup formira genijalnu simbiozu novog i starog. Danas možemo s pravom tvrditi da je Slavenski jedan od glavnih protagonista Avangarde i neprocenjiv um južnih slovena.

„1 2 3! Slavenski!“ izložba

Izložba je inspirisana prestižnim i sofisticiranim salonima dvadesetih godina, koji su se uglavnom koristili za proslave, kreativnu razmenu među umetnicima i filozofske rasprave. Slavenski je takođe u svom domu, u Svetosavskoj 33, imao salon, koji je bio uređen u balkanskom stilu. Danas se većina eksponata iz salona nalaze u Slavenskovom legatu na Trgu Nikole Pašića.

Dakle, nema bolje prilike da se ideja o salonima i salonskim koktelima oživi, do proslavom ovog 123. rođendana Josipa Slavenskog.


„Dualno Obrazovanje“ koncert umetničkog kolektiva „Petar Drapšin“ iz Novog Sada.

Izložbu prati kompozicija „Dualno Obrazovanje“ umetničkog kolektiva „Petar Drapšin“ iz Novog Sada. Umetnički kolektiv „Petar Drapšin“ (U.K.P.D) nastaje 2016. u prostoru tzv. “Kineske Četvrti”, tačnije u nekadašnjem postrojenju fabrike “Petar Drapšin”.

Pored afirmacije izostanka eksplicitnih izvođačkih zahteva, kompozicija ima za cilj i specifičnu edukaciju muzičara koji u njenom izvođenju učestvuju. Naime, delo nema utvrđen broj izvođača i može se prilagoditi bilo kom sastavu.

Partitura je podeljena u tri dela čiju sukcesiju odlikuje gradacija: od „strogih“ instrukcija u prvom delu, do „oslobađanja“ od njih u trećem. Didaktički kvalitet kompozicije se ogleda u problematizaciji stereotipa kolektivnih „slobodnih“ improvizacionih praksi, provociranjem spontanih, kreativnih odgovora na naizgled nedvosmislene instrukcije te akcentovanjem odnosa između izvođača (kao pojedinca) i njegovog udela u odgovornosti za konačni kolektivni zvučni rezultat. Svaki izvođač, za vreme trajanja kompozicije, menja uloge unutar sastava po zadatim instrukcijama; vođenje, praćenje, (ne)učestvovanje, (ne)slušanje pa i samo nepoštovanje instrukcija u određenim delovima kompozicije vodi izvođača i ceo orkestar kroz niz muzičkih situacija koje su esencijalne za sve vidove improvizovane muzike, ali i (improvizovane) svakodnevnice. Ovako osmišljena kompozicija je primerena za sve stupnjeve formalnog muzičkog obrazovanja, i za sve tehničke nivoe vladanja instrumentom. Stvarnjem ovakvog okruženja dobija se polje za samoupravno umetničko stvaralaštvo koje mimoilazi ustaljene kulturalne i akademske mehanizme selekcije, vrednovanja i „dozvole“ za umetničko izražavanje.

Umetnici:

Aleksandar Todorović je multimedijalni umetnik i grafički dizajner. Posle studija na Herit Ritfeld (Gerrit Rietveld) Akademiji u Amsterdamu, živi i radi u raznim evropskim zemljama i gradovima. 2015. se vraća u Bijeljinu gde se intezivno posvećuje izgradnji roditeljske kuće. Strast usmerava ka štampanju i tipografiji koje uvek koristi za iskazivanje hrabrih stavova i mišljenja. Uživa u korišćenju različitih medija i tehnika štampanja.

Stefan Jovanović je vizuelni umetnik iz Sombora. Završio je osnovne studije novih medija i master studije grafike na Akademiji umetnosti u Novom Sadu. Bavi se fotografijom, kolažima, grafikom i videom. Do sada je izlagao na pet samostalnih i preko dvadeset grupnih izložbi u Srbiji i inostranstvu.

Izložbu i prateće programe podržava PALMAS Boutique.

Profil

Morate se ulogovati da biste poslali poruku
Uloguj se | Registruj se

Tip of the day

"Simplicity is the ultimate sophistication"
 

Leonardo da Vinciviše
Mouse Eye Tracking by PicNet Software Development Services
text