Đorđe Ozbolt predstavnik Srbije na 58. Međunarodnom bijenalu savremene umetnosti u Veneciji 2019.

Đorđe Ozbolt predstavnik Srbije na 58. Međunarodnom bijenalu savremene umetnosti

Projekat Đorđa Ozbolta „Povratak gubitka memorije“, predstavljaće Srbiju na ovogodišnjoj 58. Međunarodnoj izložbi savremene umetnosti u Veneciji (La Biennale di Venezia).

 

 

 

Rad obuhvata mural, koji će biti oslikan na tri zida Paviljona „Srbija“ u Veneciji, kao apstrahovana vizija zamišljenog pejzaža i podloga za slike koje je autor zamislio kao portale ka prošlosti, dok će u središtu prostorije biti postavljene figure koje posmatraju te slike i za koje Ozbolt crpi inspiraciju iz srpske istorije.

Ozbolt je objasnio da naziv rada predstavlja igru reči i aludira na samu umetnost koja može da se tumači na više načina.

Početna ideja je bila, kako je rekao, sećanja na kulturnu baštinu njegove mladosti, koja se protokom vremena, usled političkih i kulturnih okolnosti, menjaju, iskrivljuju, i ceo rad je baziran na ličnim, ali i kolektivnim sećanjima.

„Želeo sam da stvorim dijalog između slike i skulpture, haotične prošlosti i neizvesne sadašnjosti i budućnosti. Sve je bazirano na ličnim sećanjima na period moje mladosti, ali na kolektivnoj percepciji te epohe, prvenstveno na sećanjima na kulturnu baštinu na koju nismo obraćali veliku pažnju jer je bila tu prisutna, da bi se protokom vremena naša percepcija te baštine promenila“, pojasnio je umetnik koji poslednjih 20 godina živi u Londonu gde je izgradio zavidnu reputaciju.

Kustos odabranog projekta je Nikoleta Lambertuci, dok je komesar nastupa na predstojećem Bijenalu Vladislav Šćepanović, profesor na Falkultetu primenjenih umetnosti u Beogradu i predstavnik Srbije na 57. Bijenalu u Veneciji 2017. godine.

Od 25 idejnih rešenja, pristiglih na konkurs Ministarstva kulture, Programski savet i komesar odabrali su „Povratak gubitka memorije“ koji, smatraju, najbolje odgovora na centralnu temu „May You Live in Interesting Times“ (Da živite u zanimljivim vremenima), kao iskaz novog umetničkog direktora Bijenala Ralfa Rugofa.

Šćepanović je rekao da su u užem izboru bili i Marta Jovanović i Radoš Antonijević, ali da su procenili da bi Srbiju najbolje predstavljao Ozboltov rad, spreman specijalno za Bijenale.

„U kontekstu teze Ralfa Rugofa o zanimljivim vremenima, gde on misli na digitalno doba gde sve korodira – i politika i istina, mi smo odabrali autora, koji odgovara svojom analognom memorijom, memorijom koja referira na prošla vremena, što je još jedan motiv koji nas je opredelio“, objasnio je Šćepanović.

Programski savet radio je u sastavu – Danijel Kvaran, kustos Muzeja umetnosti u Rejkjaviku (predsednik), predstavnik Srbije na 57. Bijenalu i docent na FPU Dragan Zdravković, samostalni umetnik Gala Čaki, umetnički direktor Galerije savremene likovne umetnosti u Nišu Milica Todorović, istoričar umetnosti i docent na Fakultetu tehničkih nauka u Novom Sadu Vladimir Dimovski.

Zdravković je rekao da Ozboltova likovna poetika najviše komunicira sa globalnom scenom i nije zatvorena u čauru domaće ili regionalne priče, što je takođe važno za Bijenale.

„Iako je njegova tema vezana za našu istoriju, on uspeva da komunicira sa svetskom publikom. Umetnik je već svetski poznat i renomiran i ovo je neki naš doprinos da neko ko je u inostranstvu već stekao visoku konotaciju kao umetnik, dobije dodatnu podršku od strane svoje zemlje i u toj sinergiji mi možemo podići nivo kompletne likovne scene Srbije u ovom trenutku“, obrazložio je Zdravković odluku.

Ministar kulture i informisanja Vladan Vukosavljević očekuje da se nastavi kontinuitet zapaženog nastupa Srbije na Bijenalu u Veneciji.

Ove godine je za realizaciju nastupa zadužena Kuća legata, a na pitanje novinara da prokomentariše odluku Muzeja savremene umetnosti u Beogradu i Muzeja savremene umetnosti Vojvodine da ne učestvuju u Programskom savetu zbog netransparentne procedure imenovanja članova tog tela, Vukosavljević je rekao da je to detinjasta odluka koja je nanela štetu obema ustanovama kulture. Vukosavljević je podsetio da Ministarstvo kulture imenuje Programski savet i podvukao da su svi članovi Programskog saveta i sam komesar ličnosti čija je umetnička i profesionalna reputacija visoka, neupitna i nesporna. „Ovaj sastav je jedan od najreferentnijih preseka umetničke i kulturne scene u ovoj sredini" istakao je ministar Vukosavljević.


Fotografija: Dragan Kujundžić za Tanjug
 

Đorđe Ozbolt je rođen u Beogradu 1967 godine. Studirao je arhitekturu na Beogradskom Univerzitetu, a preselio se u London 1991. godine gde je nastavio svoje studije na Kraljevskoj Akademiji umetnosti. Ozbolt živi i radi na relaciji London-Beograd. Njegove skorašnje samostalne izložbe su: “Veliki zaobilazak”, Holburn muzej, Bat, Engleska; ”Recite im da sam nešto rekao…” ("Tell them I said something..."), Hauser & Wirth Cirih (2010); “Ko kaže da Jave nema dred" ("Who Say Jah No Dread"), Hauser & Wirth Cirih 2013. godine; "More paintings about poets and food", Hauser & Wirth New York 69th Street (2015); "Mens sana in corpore sano", Herald St., London, Engleska (2014); "The Grand Tour", Holburne muzej, Bat, Engleska (2016); "Hrabri novi svet" ("Brave New World"), Hauser & Wirth, Somerset, Engleska (2017)...
Ozbolt je učestvovao na mnogim grupnim izložbama a izdvajaju se: "The Allure of the Collection", The National Museum of Art, Osaka, Japan (2012); "Beasts of England, Beasts of Ireland", Visual Carlow, Carlow, Irska (2014); "Figure Studies", Contemporary Art Museum, St. Louis MO; "Prague Biennale", Prag, Češka republika (2007); "Tate Triennale", Tate Britain, London, Engleska (2006); "Hrabri novi svet" ("Brave New World"), 57. Oktobarski salon, Beograd, Srbija.
2014. godine švajcarska izdavačka kuća JRP Ringier objavila je katalog posvećen njegovom stvaralaštvu. Na proleće 2017. godine, Hauser & Wirth su izdali monografiju sa Ozboltovim novijim izložbama i radovima.  

 
Naslovna fotografija: Frank Sun for Interview Magazine, New York, USA
 

Profil

Morate se ulogovati da biste poslali poruku
Uloguj se | Registruj se

Tip of the day

"Simplicity is the ultimate sophistication"
 

Leonardo da Vinciviše
Mouse Eye Tracking by PicNet Software Development Services
text