Mitja Miklavčič

Mitja Miklavčič je slovenački grafički dizajner i tipograf. Nakon nekoliko godina provedenih na različitim poslovima u okviru advertajzing agencija i dizajn studija u Sloveniji, odlazi u Veliku Britaniju na Typeface Design master studije na University of Reading, koje uspešno završava. Mitja je potom radio kao full-time dizajner u Fontsmith-u, a trenutno sa njima radi na nekim projektima, dok samostalno vodi svoj studio mitja-m koji je specijalizovan za typeface design, information architecture, brending i editorial design.

Otkrio si nam da trenutno radiš na jednom važnom projektu, u pitanju je custom-font za novi identitet slovenačke vlade, koji će zvanično biti objavljen za koji mesec. Jel prerano da nam o tome nešto kažeš i da li uopšte smeš da pričaš pre nego što bude gotovo?

Slovenačka vlada je pre nekoliko meseci objavila konkurs za novi identitet državne uprave. U početku nisam imao nameru da učestvujem u celom tom procesu, jer je za izgradnju ovako velikog i kompleksnog identiteta potreban snažan tim stručnjaka iz različitih sfera s područja vizuelnih komunikacija. A baš tada su me nazvale kolege iz ljubljanskog studija Gigodesign, gde sam pre svog odlaska u London radio nekoliko godina, s željom da skupe tim za ovaj projekat kako bi napravili svoj predlog. Mene su u tom projektu videli kao nekakvog specijalistu za tipografiju i informacijski dizajn. Nakon puno različitih scenarija, pokušaja i diskusija odlučili smo, da kao jedan od najznačajnijih delova novog identiteta napravimo i custom-made font. Na tom smo takmičenju pobedili i sada je ovaj projekat u fazi implementacije. U ovom trenutku font je manje ili više završen, samo se još neke stvari testiraju na različitim platformama.

Koliko dugo sarađuješ s FontShop-om u Berlinu. Reci nam nešto o workshop-u koji radiš sa njima.

S FontShop-om sarađujem od trenutka kada sam završio studije u Velikoj Britaniji, što znači otprilike tri godine. Tokom svog masters degree-a napravio sam font koji im je bio jako zanimljiv i tad smo počeli da razgovaramo o saradnji. Ova saradnja još uvek traje, i čak postaje nekako sve više intenzivna. Naime, pre godinu i po dana u FontShop-u su odlučili da naprave nekakav program gde bi okupljali mlađe, talentovane dizajnere i one koji rade na tom području već dugi niz godina. Ja sam bio jako počastvovan kada su me nazvali, jer sam u toj grupi daleko najmlađi. Ovaj workshop je jako dobro proradio, tako da se sada nalazimo barem jedanput, dvaput godišnje, gde razgovaramo o našim predlozima za nove dizajne, o trendovima u dizajnu uopšte pa i o nekim tehničkim pitanjima koja se tiču novih fontova.

Pričaj nam malo o Londonskom poslovnom iskustvu kod Fontsmith-a.

Odmah nakon završetka studija u UK vratio sam se u Sloveniju i počeo da radim na nekim projektima koji nisu bili vezani samo za tipografiju, nego za šire područje grafičkog dizajna. Tada sam shvatio, da mi najviše odgovaraju projekti, gdje se tipografija i grafički dizajn međusobno intenzivno spajaju. Baš u to vreme dobio sam ponudu od studija Fontsmith za razgovor za posao. Ovaj studio puno radi na custom-made fontovima pa i na nekim drugim aspektima brendinga. U onom trenutku ova ponuda činila mi se totalno idealnom. Direktor studija Jason Smith odlučio je da me zaposli i ja sam se još jedanput preselio u Englesku. Iskustvo je bilo zaista zanimljivo, u smislu dizajna, pa i u širem poslovnom smislu. Najzanimljivije mi je bilo da radim na velikim projektima za globalne brendove koji mogu biti jako kompleksni i koje na ovim našim prostorima ne možeš da radiš puno puta. Kod Fonsmith-a sam radio otprilike godinu i po dana, a s njima još uvek radim na nekim projektima. U međuvremenu sam počeo saradnje i s nekim drugim studijima, kao s, recimo, House Industries u SAD-u.

Opiši nam kakav treba po tebi sa bude idealan klijent?

Najjednostavniji odgovor na ovo pitanje bi bio: idealan klijent je onaj koji razume i poštuje ulogu dizajna unutar firme koju vodi. Možda je najbolje ovo ilustrovati na primeru iz naše polupretekle istorije. Baš sada imamo u Ljubljani fantastičnu izložbu "Iskra - nezavisni dizajn" koju su pripremili ljudi iz Arhitektonskog Muzeja u Ljubljani [AML]. Ova izložba zaista dobro pokazuje ulogu dizajna u razvoju ove nekad jako ugledne firme. Meni je bilo recimo najzanimljivije to da su ljudi iz vođstva ove firme, već u jako ranim godinama postojanja Iskre, dizajn stavili kao ključan aspekt u razvoju kompanije. U tom kontekstu nekako mi se čini, da su nekad klijenti/kompanije puno bolje razumeli ulogu dizajna nego danas.

A kakav treba da bude idealan projekat?

Mislim, da je idealan projekt za svakog dizajnera onaj, gde možeš u najboljoj mogućoj meri da pokažeš sve svoje znanje i spretnost. Što se mene tiče, ponajviše me interesuju sva ona područja unutar grafičkog dizajna gde tipografija igra glavnu ulogu. Recimo, da bi moj idealan projekat bio izgradnja novog identiteta, koja bi uključivala custom-made font, a osim samog brendinga u projekat bi bio uključen takođe i informacijski i editorial design. Sada mi na pamet pada novi identitet, recimo, aerodroma ...

Znamo da ne pišeš ćirilicom, ali jel imaš neki odnos prema tom pismu?

Srećom, bio sam jedna od poslednjih generacija u našoj bivšoj državi koja je učila ćirilicu u osnovnoj školi i tome sam pogotovo poslednjih godina jako zahvalan. Kad dizajniraš pismo koje sam primarno ne koristiš uvek si u dilemi šta je dobro a šta ne - pa i kod ćirilice, koje je od svih pisma možda i najbliže latinici. Ali ja još uvek mislim da kada radiš na fontu koji uključuje i pisma koja ti ne upotrebljavaš, da je dobro imati barem jednog konsultanta, koji recimo ćirilicu upotrebljava svakodnevno. Tako sam, recimo, kad sam radio na custom-made fontu za Xerox, konsultovao Maxima Zhukova, koji je jedan od vodećih stručnjaka s tog područja. U budućnosti takođe imam planove za kreaciju novih ćiriličnih fontova i sigurno ću za ovo konsultovati nekog iz Srbije.

Ne bi bilo loše da nam kažeš kakvo je tvoje mišljenje i kakav odnos imaš prema tome koliko su Slovenci, iz tvoje perspektive, edukovani po pitanju dizajna, koliko im je važan u odnosu na ostatak Evrope i sveta, i da li se na tome u Sloveniji radi?

U tom smislu vratio bih se na pitanje "idealnog klijenta". Ja lično mislim da u Sloveniji (pa isto važi i za Srbiju) imamo nekoliko jako dobrih pojedinaca ili studija koji rade vrhunske projekte, koji su u mnogim slučajevima puno bolji i zanimljiviji od onih koji nastaju u velikim centrima, kao što su London ili New York. Ali najveći problem ovih ljudi su po mom mišljenju lokalni klijenti, među kojima samo neki od njih razumeju šta im može vrhunski dizajn doneti. Tokom ove gospodarske krize puno sam puta čuo kako govore političari ili vodeći ljudi iz gospodarstva u Sloveniji o nekim "novim paradigmama razvoja našeg gospodarstva" ... a o dizajnu u ovom kontekstu za sada baš i nisam čuo puno ...

Intervju: Ivana Srdanović

Profil

Morate se ulogovati da biste poslali poruku
Uloguj se | Registruj se

Facebook komentari


Komentari

Vjeko Sumić's picture
Vjeko Sumić
11:59 04/03/10

Cool Intervju!

Vrlo zanimljiv intervju, volio bi da pogldedam izlozbu Iskra - nezavisni dizajn ako je jos aktualna ili ce opet biti.

Nikola Arežina's picture
Nikola Arežina
13:19 03/03/10

Bravo Mitja :)

Bravo Mitja :)

Tip of the day

"If you are not curious, forget it.” 

Achille Castiglioniviše
Mouse Eye Tracking by PicNet Software Development Services