Fuchs+Dachs studio

Fuchs+Dachs studio je osnovan 2012. godine. Čine ga Sanja i Dušan Čežek – multidisciplinarni kreativni par, koji radi u oblastima web i grafičkog dizajna, animacije, ilustracije, dizajna igračaka, fotografije, iskustvenog advertajzinga itd. Nakon nekoliko godina iskustva rada na domaćem kreativnom terenu, uglavnom u vodama advertajzinga, Sanja i Dušan će nekoliko puta promeniti lokaciju (Beč, Bratislava, Prag). Trenutno se nalaze u glavnom gradu Češke, odakle vode zajednički studio Fuchs+Dachs, kao i samostalne karijere. Angažovani su na projektima za inostrana tržišta poput američkog, evropskog, zapadnoazijskog itd. Dobitnici su brojnih internacionalnih priznanja (Eurobest, Epica, Golden Drum, CUP). Razgovarali smo sa njima o projektima Fuchs+Dachs studija, načinu rada, iskustvu samostalnih kreativaca, odnosno rada za i u studiju, kao i iskustvu pozicioniranja na inostranom tržištu.


Intervju: Ana Radovanović
Fotografije: Taylor Donovan Barnett i Fuchs+Dachs studio
 

Fuchs-and-Dachs

Ko ste bili pre nastanka studija Fuchs+Dachs? Šta je dovelo do njegovog osnivanja i ko ga sve čini?

Sanja Čežek: Bili smo Sanja Šajatović i Dušan Čežek, malo manje iskusni i više okrenuti ka advertajzingu. Prve projekte smo radili isključivo iz zabave. Shvatili smo da nam razlika u pristupu radu omogućava da sagledamo isti problem iz više uglova i damo zanimljivija rešenja.

Kako su ubrzo nakon toga razni brendovi, kao što je na primer Desigual, IMAX, FIFA i sl. postali zainteresovani za naš zajednički rad, shvatili smo da je studio definitivno najbolji odgovor. Trenutno studio činimo Dušan i ja, sa nekolicinom stalnih saradnika iz svih krajeva sveta - Srbije, Češke, Brazila, Amerike.

fuchs-and-dachs
F+D prva serija hand-made figura, rađeno u saradnji sa Nikolom Markovićem


Fuchs+Dachs danas iza sebe ima puno komercijalnih projekata kreacije karaktera koji obuhvataju celokupni kreativni proces: od osmišljavanja, crtanja i softverskog modelovanja do finalne izrade, pa i dalje animacije. Pored ove sveobuhvatne proizvodnje za klijente, važan deo vašeg portfolija zauzima i vaš samoinicijativni projekat serije ručno rađenih figura. Recite nam nešto više o njima. Kako su nastale ove figure?

Sanja: Pre tri godine sam počela aktivno da radim na mini-igrama u vidu aplikacija, a onda smo polako počeli da ulazimo u app design za razne startape i tako je u suštini započeo konkretan posao što se tiče dizajna karaktera, animacije i gejm dizajna. To je dodatno rasplamsalo ideju o figurama, pošto je Dušan pre toga dizajnirao par figurica, od kojih je robotić Robi najpoznatiji. (Predstavljen je na TEDx konferenciji u Čikagu i objavljen je na svim vodećim portalima o dizajnu igračaka.) Proces je trajao oko godinu dana, morali smo da radimo preko skajpa i mejla, zbog obaveza u toku dana, ali dobili smo sjajne rezultate i veliku podršku sa raznih strana.

Što se tiče samog stila i pravca u kom su figure izrađene, kao prvu kolekciju hteli smo da prikažemo da možemo sve, od jednostavnih formi do vrlo kompleksnih.

fuchs-and-dachs


fuchs-and-dachs

Kome su namenjene i koje prostore nastanjuju?

Dušan Čežek: Figure su namenjene ljudima koji se bave dizajnom, kolekcionarima i svima kojima prija naša estetika. Ručna izrada figura i tradicionalniji pristup poskupljuje figure, ali im dodaje ličniji pečat pored limitirane serije. Mi stalno govorimo da naše figure savršeno stoje uz računar na radnom stolu. Želimo da zadržimo bele figure kako ne bi narušavale enterijer, osim ograničenog broja figura koje će biti u nekoj od boja ili deo kolaboracije sa drugim umetnicima.

fuchs-and-dachs

fuchs-and-dachs

fuchs-and-dachs

Još jedan studijski projekat aplikacije vaših karaktera na forme koje se u ovom slučaju mogu i koristiti, jesu vaše daske za skejtbord i surfovanje.

Dušan: Ovo je oblast na koju se nismo previše fokusirali. Sve je ostalo na nivou kreacija kada vreme dopušta i trenutne inspiracije. Ne radimo na serijama za prodaju već vrlo mali ograničeni broj za nas i par prijatelja. Puno nas je ljudi pitalo gde bi mogli da naruče naše daske, što znači da postoji tržiste. Moguće je da ćemo se ovome u budućnosti više posvetiti. Imamo dobre odnose sa porizvođačima u Americi koji rade za velike svetske brandove, tako da je sve moguće.

fuchs-and-dachs
F+D "Breaking board” daske za skejt


U kom trenutku odlazite iz Srbije i zašto? Šta vas tamo dočekuje?

Sanja: Još kao dete sam se interesovala za strane jezike i kulturu i ostati u Srbiji mi se činilo prosto nedovoljnim. Krajem 2012. godine sam se preselila u Beč, gde sam nastavila freelance saradnju sa klijentima za koje sam do tada radila i počela da radim na bečkom tržištu. Meni je lično freelance oduvek više odgovarao. Umem sama sebi da budem nadređeni i volim da imam fleksibilno radno vreme, ali obzirom na to da sam htela jednog dana da imam nešto svoje, krenula sam da radim in-house za agencije, kako bih stekla neka drugačija iskustva, kao što je na primer rad u većem timu i pod većim pritiskom. Nova tržišta i mesta života vas prosto promene kao osobu i profesionalca. Kada shvatite da ste došli na novu teritoriju gde su neki drugi kreativci i niko ne zna za vas, morate da zavrnete rukave i posvetite se radu dva puta više nego što bi ste kod kuće. Svako na novu sredinu reaguje na svoj način i prođe kroz jedan stresni period prilagođavanja. Ipak na kraju, sve vas to zajedno ojača kao kreativca i proširi vam vidike.

Dušan: Nakon što sam posvetio 5 godina advertajzingu u Srbiji, kroz agencije Leo Burnett i Saatchi&Saatchi, osetio sam da se horizont smanjuje i da ja želim u više stvari da se oprobam. Prelazim u Beč 2011. godine, u agecniju NOA gde sam dobio priliku da radim na velikim svetskim brendovima i na pravom “problem solvingu” i tzv. experience advertajzingu.

Najbitnija razlika nakon rada na više tržišta je u stvari, tranzicija u razmišljanju sa lokalnog na globalni. To je mač sa dve oštrice. Daje mnogo šire mogućnosti i izazove, brži lični napredak, ali i mnogo teži povratak na lokalno razmišljanje, što neki klijenti ili projekti iziskuju nasuprot globalizaciji socijalnih mreža.


Booster: Reklama za energetski napitak Booster u agenciji Saatchi&Saatchi Belgrade.
 
fuchs-and-dachs
Booster dizajn pakovanja, Dušan Čežek (Saatchi&Saatchi)
 


Vaš studio broji samo par članova. Oblasti kojima se bavite međutim mnogobrojne. Kako izgleda vaša raspodela rada?

Sanja: Raspodela rada je vrlo jednostavna, iako Dušan i ja vodimo projekat, radimo zajedno svi. Sastajemo se često dok traje projekat uz pivo, postavlja se dedlajn za svakoga. Ne volimo stres, dosta smo stresa prošli u agencijama, volimo da radimo tako da na kraju svi taj projekat s osmehom stavimo u svoj portfolio.

fuchs-and-dachs
F+D ‘Tiny Duels’ mini game app dizajn


Dušan: Mi verujemo u ekspertizu ljudi sa kojima radimo i biramo ljude na osnovu entuzijazma i energije. Kao što je Sanja napomenula, mi vodimo projekat kao čuvari studijske estetike, ali se zajedno dogovaramo oko zaduženja. Nakon toga, svaka osoba sa kojom sarađujemo je zadužena za svoj deo. Ne verujemo u vertikalnu hijerarhiju.

fuchs-and-dachs
F+D majice


Radili ste za mnoga evropska tržišta, a trenutno živite i radite u Češkoj - šta ste novo naučili u tom okruženju i koliko je ono drugačije od ovog domaćeg?

Dušan: Sve zavisi od okruženja. Ljudski pristup stvarima je na svim tržištima isti. Neka tržišta su hrabrija, neka kreativnija, neka imaju bogatiju istoriju, negde se istorija tek stvara… Zabavno je raditi u raznim okruženjima. To dodaje dodatan podstrek i inspiraciju. Naši ljudi imaju bogato opšte obrazovanje, znaju da se snađu u novonastalim okruženjima i nisu uplašeni, što ih čini kreativnijim, ali nam fali profesionalizma i istrajnosti. Kao i radnih navika. Međusobno nemamo poverenja, svi se mešamo u sve, pa na kraju imamo situaciju “mnogo babica, kilava dečica” za razliku od recimo – Austrije ili Švajcarske, gde je inicijalna kreativnost lošija, ali na kraju dobijemo zanimljiviji i profesionalno jači projekat.

fuchs-and-dachs
F+D dizajn sajta za Dr Dragić kliniku

 

Pored zajedničkog studija, imate puno iskustva i kao samostalni autori u okviru  advertajzing industrije, što potvrđuje i mnoštvo nagrada, kao i prikazi na stranicama brojnih medijskih portala i magazina (Design boom, IGNANT, Wired, Vanity Fair, Rolling Stone itd.). Koji su najveći izazovi sa kojim ste se do sada susreli?

Dušan: Iskren da budem, mi uglavnom svaki izazov pretvorimo u izvor inspiracije. Ja lično volim da rešavam probleme. Što je veći problem, meni je projekat zanimljiviji. Problem nastane kada cilj nije jasno definisan, a očekuje se rešenje.
Ukoliko pričamo konkretno o marketingu, najveći izazov je dopreti do klijenta i realnog problema. Nekad je problem distribucija, nekad sam proizvod. Uglavnom, svi se mi stidimo da se otvorimo i iznesemo prljav veš poslovnim saradnicima. Mi nastojimo da prevaziđemo tu barijeru studio-klijent i pretvorimo je u partnerski odnos, kako bi što više razumeli problem i dali adekvatno rešenje. Neretko se dešava da rešenje ne bude iz oblasti kreative, ali kreativno razmišljanje o problemu bude rešenje.

fuchs-and-dachs
F+D Pixel art
 

fuchs-and-dachs

Gde stoji granica između komercijalnog i “ličnog” kreativnog rada za vas?

Sanja: Svaki projekat za nas je na žalost ili na sreću – ličan. To možda zvuči malo kao svakodnevna fraza, ali jeste jedan od razloga zašto nam je vrlo često bio izazov raditi u sklopu neke agencije, ukoliko ona nema čvrsto određen stav i nastup prema klijentu.
Sa druge strane, oboje mislimo da komercijalno mora da se uzima u obzir koliko i lični senzibilitet i da se uvek može naći ta fina tačka spajanja ova dva pravca u finalnom produktu. Svaki projekat, bilo da je primenjen ili umetnički, rezonuje ka određenoj ciljnoj grupi. U većini slučaja tu lični senzibilitet ne igra veliku ulogu, pa je pristup projektu ličan ali realizacija je komercijalna.

fuchs-and-dachs
F+D EGO kockice: Inicijativa za slobodne izbore u saradnji sa Milanom Sekizom
 

Sa druge strane, šta za vas znači imati sopstveni studio?

Sanja: Prvenstveno sloboda u izboru projekta, mogućnost saradnje s raznim ljudima čiji rad poštujemo, a najbitniji je upravo taj osećaj da svaki korak koji danas napravimo ima veliki uticaj na naše kreativno sutra, koji ne odjekne tako jako kada radite za neku veću organizaciju. Naravno, postoji pozitivni strah od neizvesnoti. Obzirom na to da Dušan i ja delimo život i posao, svaki lični uspeh ili neuspeh je korak napred za oboje, te se vrlo često desi da baš svojim različitostima privučemo neki brend ili kreativca koji bi radio s nama. Radimo sa raznim tržištima: SAD, Austrija, Slovačka, Italija, Emirati, Srbija…i iz toga stalno učimo nešto novo što možemo da implementujemo na drugo tržište. Takođe, mi određujemo dužinu radnog vremena i u kojoj zemlji sedimo sa laptopom u krilu.

fuchs-and-dachs
Saradnja sa Crowded Room studijom, Šekspir ‘San Letnje Noći’ game app dizajn (on-going)


Sanja između ostalog radi i kao umetnička direktorka praške agencije Bistro, a nedavno je najavljena i serija javnih razgovora Ladies Wine & Design, koje će voditi, po licenci projekta Džesike Volš (Jessica Walsh). Projekat podrazumeva večeri tokom kojih će se u narednim mesecima razgovarati po osam dama - vodećih figura češkog dizajna i kreativnih industrija. Kako je došlo do saradnje sa Džesikom i koje si potencijale prepoznala u ovom projektu?

Sanja: Džesiku, kao i većina dizajnera pratim odavno i smatram da je jedan svetao primer današnjeg profesionalnog odnosa jedne mlade osobe prema poslu i životu. Ono zbog čega je najviše poštujem, jeste činjenica da je uspela da prepozna jačinu svog glasa i počela to da koristi. Kada sam stigla u Češku, iznenadila sam se da sam u svakoj agenciji bila više okružena muškarcima nego ženama. Nije mi smetalo, jer ja se po prirodi bolje uklapam u muški deo populacije, ali ubrzo sam shvatila da su žene ovde mnogo stidljivije kada je posao u pitanju, malo govore o sebi, a da jednog dana budu kreativni direktori im zvuči nemoguće. S toga sam odlučila da pokušam to malo promeniti i u mesecu junu kontaktirala sam Saigmaister & Walsh, predstavila sebe, svoj rad i mišljenje o češkom tržištu i rekla da bih volela da hostujem LWD projekat Jessice Walsh u Pragu, s namerom da svojim primerom nekoga ko je usavršavao karijeru na četiri tržišta i primerom žena koje su kreativni direktori na ovom tržištu ohrabrim devojke da malo više govore o svom radu i sebi. Projekat se organizuje na globalnom nivou. Postoji i u Beogradu takođe, stoga mislim da ćemo za godinu dana imati barem 10% više žena u svetu koje su sigurnije u svoj rad.

Kodi: Character design za IDEU i KONZUM u okviru agencije Saatchi&Saatchi Belgrade.


Kako zapravo uspevate da uskladite sve angažmane, interesovanja i hobije? Šta je ono što vas pokreće?

Fuchs+Dachs: Gledamo da napravimo vrlo ozbiljan vremenski plan za svaki projekat i trudimo se da ga ne menjamo. U suštini mi retko kad imamo klasičan odmor. Neki projekti nas umore, neki nam pune baterije. Svaki novi projekat sa sobom donese novu inspiraciju i drugačiji pristup radu. Kada poželimo promenu, spakujemo kofere i otputujemo u drugi grad ili zemlju gde završavimo nove stvari. Berlin je super grad za poslovni odmor.

fuchs-and-dachs
"Robi’’ robot, Dušan Čežek (Saatchi&Saatchi)


A šta su vaši budući planovi?

Fuchs+Dachs: F+D nije moguće svrstati u kategorije. Ni kategoriju grafičkog dizajna, a ni advertajzinga, niti kategoriju dizajna igračaka, web i app izrade ili inovacija. Mi želimo da budemo sve od navedenog, a nekad samo jedno. Mi smo experience design studio koji veruje da je unikatnost nova vrednost, a doživljaji pune naš CV. Mi smo mreža kreativnih inovatora koji dele iste ideale, snove i viziju nove realnosti. Verujemo da budućnost pripada unikatnim brandovima i opinion leaderima.

Za početak, glavna misija Fuchs+Dachs studija jeste da, u saradnji sa NASA-om, bude prvi dizajn studio na Marsu. Smatramo da naše znanje o tome kako drugačijie atmosferske prilike, veća udaljenost od Sunca, prelamanje svetla i crvena tinta utiču na finalni vizual, mogu da budu vrlo koristan alat prvim kolonistima u nastanku prvih vizuala na Marsu. Planiramo pozicioniranje, dizajn i pakovanje prvog krompira uzgajanog baš tamo. No, više o tome uskoro!

fuchs-and-dachs
Dušan i Sanja, fotografija: Taylor Donovan Barnett

Profil

Morate se ulogovati da biste poslali poruku
Uloguj se | Registruj se

Facebook komentari


Tip of the day

Perfection is attained by slow degrees; it requires the hand of time.
 

Voltaire više
Mouse Eye Tracking by PicNet Software Development Services