Post-scriptum konferencije Vojnik 4

Post-scriptum konferencije (Grafički) Dizajner: Autor ili univerzalni vojnik - Obuka

Piše: Bojan Krištofić
Fotografije: Senja Vild i Nemanja Živković

 

Konferencija (Grafički) Dizajner: Autor ili univerzalni vojnik, koja je prvi put održana u Beogradu 2010. godine, u organizaciji nevladine organizacije Blokovi i njihovih partnera; regionalno je izuzetno važno događanje, a poprilično se razlikuje od gotovo svih ostalih strukovnih manifestacija na "ovim prostorima", osim, uslovno rečeno, zagrebačkog Zgraf-a, koji se u svom jedanaestom izdanju 2012. godine takođe usmerio prvenstveno na edukaciju.

Na popularno nazvanom "Vojniku" nema pompeznih dodela nagrada, nema sveprisutne reklame različitih kompanija, među publikom nema previše usputnih znatiželjnika i putnika namernika (što dugoročno nije pozitivno, ali trenutno jeste tako), nema masovnih noćnih tuluma (tek nezaboravnih žurki u manjim prostorima) i nema nikakve kupovine i prodaje.

Naprotiv, ono od čega program vrvi (a što nipošto nije malo) na papiru može delovati prozaično, ali je definitivno vrlo, vrlo korisno: niz predavanja u neprekinutom jutarnjem/ranopopodnevnom ritmu tokom sva četiri dana konferencije, niz zanimljivih radionica otvorenih za više-manje sve koji se žele prijaviti (pri čemu je kvota ograničena mahom zbog prostornih kapaciteta i finansijskih sredstava), kao i niz podsticajnih izložbi, bilo kompleksnih kustoskih  projekata koji podstiču dalja istraživanja i kvalitetan diskurs, bilo predstavljanja radova studenata i mladih profesionalaca na određene teme, i to tako da se ne razvija kompeticija, već kooperacija.

Izložba Pohlepa nije u modi, saosećanje jeste 
 

A tu je i podugačko ime konferencije, kome se svake godine pridodaje još i zasebni "manifestni" naziv – u ovom slučaju to je bila znakovita Obuka – što zajedno s vizuelnim identitetom (takođe promenjivim od godine do godine) svedoči kako bilo kakav branding u klasičnom, tržišnom smislu reči organizatorima zasigurno nije prioritet.

Zato, valja zaključiti – "Vojnik" je pre svega prostor (javni i materijalni, ali i virtuelni) slobodnog druženja, obrazovanja i razmene, ukratko – mišljenja.


Ivica Mitrović
 

Zadatak je prekaljenih, iskusnih profesionalaca s godinama iskustva iza sebe, kao i onih mlađih s nekim utakmicama u nogama, da znanje i pokoji savet podijele sa studentima i onima koji tek ulaze u ono što se ulepšano naziva "tržišnom utakmicom", a zapravo je nepredvidivo i često krajnje brutalno tržište rada.

Vanja Cuculić
 

Na pitanje koje je u naslovu svoje vrlo značajne knjige "How to be a graphic designer without losing your soul?" brilijantno postavio britanski dizajner i publicista Adrian Shaughnessy, svi učesnici 'Vojnika" na svoj način nastoje da pronađu odgovor.


Isidora Nikolić
 

Ali, kako se to manifestovalo u pojedinim tačkama programa ovogodišnje konferencije?


Nebojša Cvetković


Što se predavanja tiče, nismo ih uspeli baš sva propratiti (večernji edukativni program uzeo je svoj danak), ali ovde ćemo svejedno istaknuti sve predavače, među kojima su dominirali regionalni igrači, uz par respektabilnih inostranih gostovanja.

Oliver Kartak
 

Jedan od stranih gostiju bio je austrijski dizajner, kreativni direktor, fotograf, filmski reditelj, i profesor, Oliver Kartak, profesor na odseku za grafički dizajn Univerziteta primenjenih umetnosti u Beču, višestruko nagrađivan za svoj rad, koji uključuje projekte poput vizuelnih identiteta televizijskih stanica VIVA, VIVA2 i drugih s nemačkog govornog područja, kao i mnoge projekte u filmskoj i muzičkoj industriji.

Jana Ulrih
 

Predavanje je održala i mlada nemačko-holandska dizajnerka Jana Ulrih (Jana Ullrich), čiji se rad kreće u rasponu od vizuelne komunikacije u statičnim štampanim medijima, preko cut-and-paste filmskih i animiranih kolaža, zapravo video-žurnala s aktivističkom notom, sve do konceptualnog dizajna i dizajna interakcija u različitim medijima, što će reći kako njena praksa zalazi duboko u sasvim savremena interdisciplinarna područja, pa je predavanje bilo izuzetno vredno za studente koji se nas vojim smerovima i programima ne susreću previše često s takvim načinom mišljenja.


Denis Elbers
 

Publici se predstavio i Dennis Elbers, umetnik, kustos, i organizator prvog Festivala grafičkog dizajna u gradiću Breda u Holandiji, inače lokaciji poznate akademije za umetnost i dizajn AKV/St. Joost, na kojoj je diplomiralo mnogo renomiranih umetnika i dizajnera starije generacije, ali i sam Elbers. Odlučivši nakon diplome ostati  u Bredi, Elbers od 2008. godine u saradnji s gradskim vlastima bijenalno organizuje festival, koji svaki put traje čak šest nedelja i obuhvata mnoštvo događanja.


Search/Find/Like/Share - Mogućnosti vizuelnog pripovedanja, kustoski tim Sven Ehman i Denis Elbers
 

Pored predavanja, Elbers je u prostoru bivše Robne kuće Beograd zajedno s kolegom Svenom Ehmanom postavio izložbu Search/Find/Like/Share – Mogućnosti vizuelnog pripovedanja, koja se, između ostalog, fokusirala i na neke primere dizajna izvorno predstavljene upravo u Bredi, pa je to bio svojevrsni 'prozor' u holandski festival, čiji su postulati slobodne razmene informacija i kolanja referenci i sadržaja među 'kreativcima' itekako bliski koncepciji 'Vojnika'.


Boštjan Botas Kenda
 

Predavanja su održali i slovenački dizajner srednje generacije Boštjan Botas Kenda, jedan od vlasnika/članova Studiobotasa, značajnog ljubljanskog studija za dizajn, koji je izneo kratak i informativan presek istorije slovenačkog dizajna; a zatim i njegovi mladi zemljaci, studenti politikologije, novinarstva, kao i dizajna vizuelnih komunikacija na ljubljanskom univerziteta, Nejc Prah i Jurij Smrke, članovi uredništva uticajnog studentskog časopisa Tribuna, jedinstvenog izdavačkog projekta na medijskom prostoru bivše Jugoslavije.


Nejc Prah i Jurij Smrke (Tribuna)
 

Reč je o časopisu posvećenom društvenoj teoriji i kritici iz studentske perspektive, oduvek bogato ilustrovanom i promišljeno dizajniranom, koji je pokrenut još 1951, pa je šezdesetih odigrao epohalnu ulogu u političkoj emancipaciji lokalnog studentskog življa, stoga je jasno kako se uticaj Tribune u sveukupnom tadašnjem i kasnijem razvoju slovenačke kontrakulture ne može preceniti, sve dok časopis nije naglo ugašen kasnih osamdesetih. Tek je 2009. pokrenuto novo izdanje Tribune, a u kolikoj se meri razlikuje od starog i kakve su današnja misija i vizija redakcije, moći ćete saznati iz opširnog intervjua koji je posebno urađen sa članovima redakcije, a koji će naknadno biti objavljen.


Izložba Novine su mrtve, živele novine! Tribuna 2009-2013.

Profil

Morate se ulogovati da biste poslali poruku
Uloguj se | Registruj se

Tip of the day

"Simplicity is the ultimate sophistication"
 

Leonardo da Vinciviše
Mouse Eye Tracking by PicNet Software Development Services
text