Belgrade Design Week Powered by Samsung - Day 1

Prvi dan BDW Powered by Samsung konferencije "Innovation2" - The Usual Suspects!

Kako smo bez vazduha ostali, a neki novi talas svežeg još nismo uspeli da udahnemo, i sve to zbog tri neviđeno ispunjena dana, u kojima se u Beogradu dešavala jedna od najinspirativnijih konferencija do sada, konferencija "Innovation2" osme Beogradske nedelje dizajna Powered by Samsung, morali smo da se sastavimo i pokušamo da vam prenesemo neke od utisaka sa ovog značajnog događaja koji je, valjda je svima to već jasno, ponovo potvrdio da je najvažnija godišnja manifestacija za sve one koji drže da su deo kreativnih industrija ali isto tako i za one koji bi trebalo to da postanu.


Sala u kojoj se održavala konferencija "Innovation2", Muzej savremene umetnosti u Beogradu
 

Ovogodišnje izdanje konferencije se održavalo od 6. do 8. juna u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu, jednom od najznačajnijih primera moderne arhitekture kod nas, delu Ivana Antića i Ivanke Raspopović, a koje su ljudi iz BDW tima uspeli bar na kratko da "ožive" i omoguće kako beogradskoj tako i svetskoj publici da ponovo ili po prvi put kroče u ovaj hram srpske arhitekture. U trenutku kada je izgrađen, Muzej savremene umetnosti bio je najsavremeniji objekat u Beogradu, progresivan, zapažen i hvaljen. I dalje je takav, ali zatvoren. Ponovni ulazak u ovaj objekat u ovom kontekstu, možda je jedna od najvažnijih misija ovogodišnjeg BDW-a na kojoj im se posebno zahvaljujemo. 


Osnivač i kreativni direktor BDW-a, Jovan Jelovac
 

Sledeća stvar koju želimo da istaknemo kao veliki uspeh ovogodišnjeg BDW-a je što je zahvaljujući upravo Beogradskoj nedelji dizajna, u Beogradu ove godine gostovala dodela European Design Awards, a u konkurenciji su nam bili gradovi Barselona i Beč. Treća važna stvar za napomenuti (čime se ovaj spisak važnih stvari ne iscrpljuje) je da je konferencija "Innovation2" live stream-ovana na Wallpaper.com i to su svi govornici imali na umu, pa se verovatno iz tog razloga dobro pripremili! Plus, na desetine novinara sa svih strana sveta imalo je priliku da ove godine prisustvuju konferenciji ali i da se kroz organizovane ture malo bolje upoznaju i sa Beogradom.


The Usual Suspects: Levo - Christophe De La Fontaine, u sredini - Jovan Jelovac, desno - Clemens Weisshaar.

 

Možda glavni dežurni krivci što je prvi dan konferencije razbio, ne led, već santu leda, su ova tri čoveka sa fotografije - Christophe De La Fontaine, Jovan Jelovac, Clemens Weisshaar. Da ne budemo sitničavi, bilo ih je još! Oscar Zieta u pravom smislu te reči (pogledaj sliku ispod), ali i fina damica, Aylin Langreuter, ženska polovina dizajnerskog dvojca Dante Goods and Beds, kao i simpatični holandski inovativac, Daan Roosegaarde, švedski arhitektonski "monk" Johannes Norlander, ali i fantastični slovenački dizajn studio Gigodesign tj. njegovi direktor i partner Miha Klinar i art direktor Luka Stepan. (Za sledeći put, molimo moderatora događaja - bez viceva o Slovencima!). 


Oscar Zieta


Počinjemo sa prvim superstarom prvog dana konferencije koji je (prema mišljenju portala Designed.rs) u opasnoj konkurenciji za izbor najboljeg predavača konferencije uopšte, a njegovo ime je Clemens Weisshaar, i on dolazi iz minhenskog studija KRAMWEISSHAAR. Radeći sa dve svetske tačke, iz Minhena (sedišta njihove infrastrukture i manufakture) i Stokholma (sedišta tehnologije, softvera i programiranja), ovaj muški dvojac Clemens Weisshaar & Reed Kram je sa punim pravom izabran da otvori ovogodišnju konferenciju pod naslovom "Innovation2".


Clemens Weisshaar


Njihov rad za mnogobroje svetski poznate brendove poput kompanija Audi, Prada, Nespresso, Artek, Tetra Pak, Moroso i mnoge drugeu svakom segmentu sadrži inovaciju, ali primer na kome se Clemmens zadržao u svojoj prezentaciji je verovatno najbolji primer za to, a u pitanju je projekat stolice uz upotrebu metoda koji su budućnost automobilske proizvodnje, a koji su razvili u saradnji sa Audijevim "Lightweight" dizajn centrom.


Clemens Weisshaar
 

U pitanju je stolica R18 Ultra Chair (koja je u Milanu prošle godine imala i Public Beta testiranje), nova Audijeva i Kramweisshaar-ova formula, test za ultra laku tehnologiju gde je kostur stolice napravljen od karbonskog mikro-sendviča i aluminijuma visoke čvrstoće, a teška je samo 2,2 kg. 


Clemens Weisshaar
 

Oni su takođe glavni krivci što je London u okviru LDF-a 2010. godine na Trafalgar Square-u dobio instalaciju od osam robota koji su slova pretvarali u pokrete i ispisivali poruke posetilaca! Instalacija se zvala "Outrace", i verovatno je po ceni nadmašila sve dotadašnje projekte koje je London omogućio svojim žiteljima, izuzimajući naravno Olimpijadu! Međutim, ono po čemu je Clemmensova prezentacija bila možda najbitnija, je poruka, jedna jednostavna poruka pametnog Nemca, da i najjednostavnije stvari koje radimo, ako dovoljno želimo i radimo na tome, možemo da stvorimo čuda. Nemački princip, rad i disciplinu treba živeti. Clemens Weisshaar & Reed Kramer su svakako tvorci raznih čuda velikih razmera i cifara sa puno nula! I na tome im treba čestitati!


Dante Goods and Bads


Sledeće predavanje romantičnog dvojca iz studija Dante Goods and Bads je bilo u potpunosti u suprotnosti sa prethodnim. Bračni par nemačko-luksemburškog porekla (Aylin Langreuter je rođena u Minhenu, dok je Christophe De La Fontaine iz Luksemburga), sa boravištem u Milanu, pre samo godinu dana otpočeli su sopstveni biznis, small tailored manufakturu, zapravo dizajn studio, koji je prema mišljenju osnivača dostigao veliki uspeh za kratko vreme upravo zahvaljući krizi. Njima se nekako, nekim čudom, otvorio prostor da svojih par prvih kolekcija veoma dobro plasiraju, i da se time preporuče kao respektibilan dizajn studio koji krase suptilne i bajkovite kolekcije. Izdali su i knjigu pod nazivom "Function Follows Fairytale", a zanimljivost je da je Christophe do 2010. godine radio u studiu Patrisije Urkuiole, a nakon toga i u Rosenthalovom Studio Line-u. Lepe reference!

Dante Goods and Bads


Prva kolekcija "Side Glance" pojavila im se 2012. godine, a na njoj su sarađivali sa umetnikom Christopher Roth-om. Poslednja kolekcija sa kojom su veoma dobro prošli u Milanu nosi naziv "Admit One Gentleman" i bazira se na mitu i legendi o "gospodinu", njegovim manirima, neprolaznoj eleganciji ali i svojevrsnoj dekadenciji koji se provlače kroz samu prirodu objekta, materijalima i proizvodnjom. Počasni gost na ovoj kolekciji je Charles Schumann, svetski poznati ugostitelj. Njihovo predavanje s razlogom je najavljeno rečima "Conceptualists Repurposing Manufacturing".

Oskar Zieta je od onih predavača kome šarm nije jača strana, što zbog veličine sopstvenog ega ili važnosti inovacija koje je uneo u svet industrijskog dizajna ali i u tehnologiji upotrebe metala uopšte. Značaj njegove prezentacije je ponajviše u tome što se ona bazirala na process dizajnu, što ona dodiruje one granične oblasti tehnologije o kojima skoro da ne znamo ništa, koje su toliko teške za razumeti, ali zahvaljujući kojima danas živimo na način koji je bio misaona imenica pre samo pedeset godina, recimo.


Oskar Zieta
 

Po čemu je ovaj poljsko – švajcarski dizajner toliko poseban? Teško je poverovati, ali, po tome što je izmislio nešto što niko pre njega nije. On je tvorac FiDU tehnologije, sasvim novog načina deformisanja limova zahvaljujući unutrašnjem pritisku kojim se mogu formirati ultra lake konstrukcije. Zahvaljujući tom otkriću, postao je i ponosni autor čeličnih stolica na napumpavanje. Kada se Oskar Zieta pojavio 2007. godine na Salonu Satelit sa čeličnom stolicom "Plopp" koja je izgledala kao plastična na naduvavanje, nismo ni slutili da prisustvujemo svojevrsnoj industrijskoj revoluciji u upotrebi metala. Ovaj autor je zahvaljujući novoj tehnologiji koju je razvio postao za veoma kratko vreme zvezda u svetu dizajna.


Oskar Zieta
 

Da ne biste pomislili da se u tome njegov značaj iscrpljuje, samo ćemo napomenuti da je zahvaljujući njegovoj tehnologiji sada moguće te ultra lagane konstrukcije modifikovati i preoblikovati u ultra zahtevne konstrukcije kao što su mostovi, prostorne instalacije, rotori za vetar, ali i arhitekturu. Kako je pomoću FIDU tehnologije "naduvao" metal i napravio nameštaj, posetioci BDW-a mogli su se i lično uveriti na Oskarovoj prezentaciji, a njegov nameštaj su mogli da dodirnu, isprobaju i kupe, na Oskar Zieta izložbi u MSUB.

Nakon sesije pod nazivom Belgrade Innovation Session na kojoj su se predstavili Beoland, Dejan Vasović, Lamda i Delta i o kojoj vas ne bismo ovde zadržavali, nastupila je sledeća zvezda konferencije, holandski mesija Daan Roosegaarde koji je trijumfovao svojom simpatičnošću, britkošću uma, duhovitošću! 


Daan Roosegaarde
 

A da ne biste pomislili da je on neki šarlatanko koji ne zna šta će sa sobom u progresivnoj Holandiji, pa izmišlja nemoguće, rećićemo vam samo jedno - njega su holandske vlasti dobro saslušale, pogledale projekat, i odlučile da Holandija bude prva država koja će uvesti pametne autoputeve u svoju saobraćajnu infrastrukturu. Kakvi su to pametni putevi, lepo nam je objasnio Daan. To su putevi koji su samoodrživi, bezbedni i interaktivni, i koji se uz korišćenje jako pametne tehnologije sami prilagođavaju specifičnim situacijama u saobraćaju. 


Daan Roosegaarde

 

Stidljivo predavanje švedskog arhitektonskog "monaha" Johannesa Norlandera  ni u najmanjoj meri ne oslikava snagu i superiornost arhitekture koju stvara. Rođen, i sa prebivalištem u Geteborgu, ovaj dizajner nameštaja, arhitekta, grafički dizajner, i dobar otac (U Beograd je sa sobom poveo ženu i tromesečnu bebu) je pravi primer višekanalne kreativnosti koja je u svim segmentima njegovog opusa jednom rečju predivna. On naglašava da je uspeh njegovih kreacija u strogom poštovanju istorije mesta, osećaja koje ono stvara i iz toga izvlači kako on kaže, čistu "poeziju" koju pronalazi u bazičnim elementima.


Johannes Norlander
 

Projekti kuća koje je prikazao na svom predavanju, kao što su prefabrikovana kuća A&B, kuća eksperiment ALTA ili kuće Tumle i Morran, kao i poslednji projekat koji je pokazao pod nazivom Artist House svi bez izuzetka potvrđuju skandinavski princip u arhitekturi, (s čim se autor ne bi složio jer on smatra da je taj princip univerzalan). A princip koji pominjemo se ogleda u jednostavnosti forme, fentastičnom uklapanju u pejzaž, minimalizmu kao jedinom mogućem izboru a ne kao robovanju trendu, i redukovanju troškova izgradnje u svakom aspektu, gde je ono moguće.

Johannes Norlander i Jelovac Jovan


Poslednje predavanje jednog od naših omiljenijih regionalnih studija za dizajn, Gigodesign studija, tj. direktora i partnera Mihe Klinara i art direktora Luke Stepana upoznalo nas je malo bliže sa istorijatom i principima rada ovog ljubljanskog studija. Miha i Mateuš su studio osnovali 2000. godine sa centralnom misijom oko koje sve projekte baziraju, a ona glasi prema Mihinim rečima "To be responsible to the project" . 


Gigodesign studio-Miha Klinar i Luka Stepan
 

Oni se bave industrijskim, veb i uslužnim dizajnom, packiging dizajnom, vizuelnim komunikacijama i komunikacijskim strategijama. Imaju zavidnu listu klijenata, a za dizajn Elan skija su osvojili čak četiri Red Dot nagrade. Nekoliko važnih poruka smo poneli sa ovog predavanja, a neke od njih su:"Good design client do", "Good design makes everything looks easy" "Good design making things happen". 

Uskoro na Designed. rs intervju sa direktorom i partnerom studija Gigodesign, Mihom Klinarom. 


Gigodesign studio, Luka Stepan

 

Ovogodišnja Beogradska nedelja dizajna održana je zahvaljujući kompaniji Samsung, Ministarstvu finansija, Telekomu Srbije, kompaniji Lamda, partnerima iz sfera ambasada, kulturnih centara, medija, privrede, ali pre svega zahvaljujući kupcima karata za konferenciju!
 

Fotografije: Petar Pavlov

Profil

Morate se ulogovati da biste poslali poruku
Uloguj se | Registruj se

Tip of the day

"Simplicity is the ultimate sophistication"
 

Leonardo da Vinciviše
Mouse Eye Tracking by PicNet Software Development Services
text