SERBIA@EXPO 2010

Ove nedelje sam posetio izložbu SERBIA@EXPO 2010 u galeriji O3ONE. Tema izložbe je bila da spoji dve ideje - da prezentuje idejno rešenje srpskog paviljona tokom svetskog sajma EXPO 2010 u Šangaju (koji će se održati sledeće godine u oktobru), i ujedno da predstavi konkurs za novi srpski suvenir koji će biti deo propratne ponude na sajmu.

Prema organizatorima izložbe, "Srbija bi prvi put na Svetskom sajmu imala priliku da se predstavi kao samostalna država. Paviljon na 'Evropskom trgu' bi bio tako zamišljen da podstakne interes posetilaca da bolje upoznaju jednu novu Srbiju koja čini okosnicu."

Organizatori takođe spominju da će Srbija u konkurenciji tehnološki naprednijih zemalja steći primećenost i pozitivan efekat ne veličinom paviljona niti impresivnim tehnološkim dostignućima, već oslanjanjem na univerzalnost ideje i originalnost. Tema srpskog paviljona će biti "Kôd grada", i baviće se "finim nitima koje povezuju prošlost i sadašnjost gradova, kodovima koji čine srž grada, gde god se on nalazio."

Iako je ideja najbitnija i jeste suštinski pokretač svakog projekta, čudno je da su se za svoj prvi nastup organizatori srpskog paviljona odlučili isključivo za originalnost ideje. U neku ruku to pomalo liči na sistem snalaženja uz pomoć "štapa i kanapa" - što i jeste jedna od srpskih vrlina koja nam je pomagala da se snađemo u teškim vremenima. S druge strane, pitanje je da li je to pravi način da sebe predstavljamo u svetu, pogotovo imajući u vidu da nam je ovo prvi put da samostalno nastupamo na sajmu ove veličine?

Izgleda da bi se na ovaj način slali mešani i pomalo konfuzni signali. Ako su se organizatori već opredelili za urbanu temu (podsetimo da je tema "Kôd grada") zašto se ubacuju elementi koji zapravo i nisu istinski gradskog porekla (u ovom slučaju tkanje, koje je lajtmotiv paviljona i koje se tipično asocira sa narodnim umećem)?

SerbiaExpo

Izgled paviljona u Šangaju po motivu tkanog ćilima (zvanične slike sa sajta SerbiaExpo)

Takođe je veoma interesantno istaći da i sami organizatori ovog projekta postavljaju vrlo dobra pitanja (na koja izgleda nisu sasvim pronašli adekvatne odgovore): Čime želimo da predstavimo Srbiju? Gde se susreću tradicija i budućnost? Gde je Srbija danas i gde ide? Kako nas drugi vide? A možda i najvažnije - kako vidimo sebe?

Tradicija jeste veoma bitan deo našeg identiteta i nasleđa koji treba čuvati, gajiti, i poštovati, ali izgleda da smo i mi sami donekle zbunjeni po pitanju kako sami sebe vidimo. Koncept svetskog sajma od svog početka bio je prikaz tehnoloških inovacija, zatim kulturne razmene, a danas najviše - "nation branding-a". Opsednuti idejom da prikažemo Srbiju kroz svoju bogatu istoriju i tradiciju, gubimo na savremenosti koja služi kao istinski i jedini pokretač inovativnosti. Čak i ideja propratnih srpskih suvenira samom etimologijom francuske reči souvenir (uspomena) vuče ka nostalgiji koja više gleda i vodi prema prošlosti nego ka sadašnjosti i budućnosti.

Ne bih da budem pregrub prema organizatorima, jer ipak je ovo jedan ogroman, zahtevan, i pre svega - odgovoran posao. Jedino bih zamolio one koji učestvuju u ovom projektu da sebi ponovo postave navedena pitanja i da se možda ugledaju na paviljone poput danskog koji obiluje jednostavnošću i funkcionalnošću, dok ujedno ostavlja vikinge i svoju burnu srednjovekovnu istoriju i tradiciju za udžbenike.

Expo2010_O3ONE

Par slika sa izložbe

Profil

Morate se ulogovati da biste poslali poruku
Uloguj se | Registruj se

Tip of the day

Perfection is attained by slow degrees; it requires the hand of time.
 

Voltaire više
Mouse Eye Tracking by PicNet Software Development Services
text