Левијатан као визуелни симбол


                                                                   

Спој феномена уметничког дискурса на древни библијски мотив

Међу разноразним чудовиштима, застрашујућим морским створењима, неманима дубоких пространстава, велика риба или кит, митска аждаја у мору, уз древну имагинацију која је прати – митска је праслика заједничка свим људима.
 

Открива нам се у уметности и представља у савременом тренутку.
                                   
Британац индијско - јеврејског порекла, Аниш Капур (Anish Kapoor) 2011. године у Гран палеу (Grand Palais) креирао је “Левијатана”, гигантску инсталацију у оквиру изложбене поставке “Монумента” од 18 тона ПВЦ пластике која се простирала кроз четири собе. Скулптура је коштала 3 милиона евра и видело је 277. 687 посетилаца! Моћно!   

Они су могли слободно да се крећу унутар утробе Левијатана. Уметник је идеју усмерио ка томе да се кроз стриктно материјалну форму као средство, понуди ново емотивно и философско искуство.


Црвена унутрашњост кита
 

Рад је посветио, тада несталом, а ухапшеном кинеском вајару (кога, иначе није познавао), дисиденту Аи Вејвеју (Ai Weiwei).  

Аниш Капур користи савремене материјале, креира објекте који мењају облик (“Death of Leviathan”). Сматра да је неопходно да креативни људи причају о корупцији, експлоатацији и социјалним проблемима са позиција слободе, а,  да у неким друштвима, то могу само уметници.
 
Добитник је Тарнерове награде за 1991. годину, јер као уметник “има шта одређено да каже”.

Капурове скулптуре су мистичне и свевремене, он има осећај за титрај духа времена, које се мења… као и његове скулптуре, визуелно, у смени дана и ноћи (“Cloud Gate”или “Turning the World Upside Down”).
                                             
Звезда савремене уметничке сцене Францускe, Кинез Хуанг Ионг Пинг (Huang Yong Ping) изложо је инсталацију под називом “Левијатанизација” (“Leviathanation”) 2011. у Пекингу нa Арт Зони 798. 
  

Ово чудовиште – риба од фибергласа на чију су главу набодене главe разноразних животиња, вуче два вагона совјетске производње, а унутрашњост дизајнирана као у Маово време (право, неочекивано изненађење, и – све је јасно!… евоцира Плави воз), док је возом путовао кроз Кину. Препариране главе менажерије представљају функционере партије.

Поставка се тумачи као критичка дистанца према домовини.

Ионг Пинг воли да комбинује медијe и културне утицаје, нарочито је под интелектуалним утицајем даде (М. Дишан) и кинеске нумерологије. Прати га међународна репутација авангардног провокатора. 

Перцепција левијатана није статична, креће се и мења. Кроз време. 



Ионг Пинг
 

Он је следећи уметник који ће излагати на “Монументи” 2016.

Левијатан као  симбол… светске империјалистичке немани или комунистичке... друш –ек. реалности, новог духа капитализма, локалнг моћника…  и много тога, кроз уметничко изражавање.

Средином  XVII века, философ Томас Хобс снажној држави даје име Левијатан (хебр. морско чудовиште, снажан човек и велики брод - што одговара поставци документарног филма "Левијатан" из 2012), како се и зове његов политичко - философски спис.
                                           
Руски филм "Левијатан", приказан ове јесени на Фестивалу ауторског филма, третира библијску причу смештену у контекст савременог руског друштва. У филму, кит изроњава у једном битном тренутку, Звјагинцев нам остваља да сами протумачимо смисао... и како он каже: "... када је тешко описати неку сцену, најбоље је пустити слици да прича. Слика је веома моћна". И у једној секвенци појављује се (3 тоне тежак и 22 метра дугачак) костур кита, као дух… Нажалост, прича са суморним крајем, не као у Библији.

Библијски наративи садрже дубље философске мисли, везане за вечне проблеме. Универзалне животне теме правде, одговорности, среће, смисла патње, смрти, кривице. Односа Бога и човека.

Филмска прича се бави овим темама и слободна је интерпретација, транскрипт Kњиге о Јову. Његово име постало је синоним за људску несрећу и патњу. Поема је прастара и има свој праузор у старијој, месопотамској књижевности.
 
Помиње се на више места у Библији… зли дух левијатана који ће прогутати…  али и испљунути… старозаветна концепција отелотвореног зла (Јов. 41;  Пс. 74, 14; Ис. 27, 1; Еф. 5,15).

Музика Филипа Гласа која употпуњује филм, занимљивог назива Ехнатон (фараон, први владар који је покушао да уведе монотеизам), даје му одређену резонанцу...

Левијатан као библијски појам најчешће је идентификован у виду огромне рибе или кита приказан у Књизи о Јони.
 
У старим причама море је описивано као пространство пуно мистерија. Оно симболизује животни пут… Море, таласи, ветар, кретање. Предуслов за стварање прича и развијање маште. Скривена чудовишта, доњи свет, олује, смрт.


Аниш Капур, концептуални art water инсталација трајног вртлога


Ко је Јона и кoja је његова прича?

Библија је пуна инспирисаних пророка и Јона је један од њих, мада не баш типичан. Неочекивано добија ово посланство и није баш био одушевљен. Покушао је да избегне божанску мисију, да се извуче… али, то не иде тако лако… са брода бива бачен у море и гута га кит…

Послан је од стране Бога да пророкује грађанима Ниниве (древена асирска престоница, територија данашњег Мосула у Ираку) уништење. Они га послушају, промене се и бивају спасени.

Све се то дешавало око 800. год. пре Хр.

Место на коме се по предању налази Јонин гроб, у јулу 2014. дигнуто је у ваздух… У склопу “културног чишћења” (cultural cleamsing) које ИСИЛ сурово спроводи, а крај се још увек не назире.

Библијска сторија о Јони је кратка и оптимистична. Има свој срећни завршетак у рају. Пуна авантура и лако се чита. Језик је архаичан. Човеку савременог доба може бити веома интересантна јер је свевремена. Покреће питања правде, послушности, прихватања, неосуђивања… Показује божанску милост и љубав према свим људима.

Циклус о Јони је омиљен и издвајан у односу на многе библијске наративе, и зато радо иконографски представљан.
Нарација се одражава обично кроз три једноставне композиције.


Јонин циклус: одлазак у смрт ( бацање у море), васкрсење (избацивање из утробе кита), вечни мир у рају (хлад од тиквица); IV век, фреске у катакомбама Св. Петра и Марцелина и Виа Латина, Рим
 

Чини се да је овај древни образац библијског јунака Јоне симболични животни пут. Јона у Ст. Завету завршава у утроби кита да би се поново родио са новим моћима. Као мудрац враћа се на копно. То је путовање из живота у смрт (као иницијација), прождирање од стране животиње да би се постало један са њом. И наново рађање.


 Избављење Јонино, мермерна група, Кливлендски музеј уметности, др. пол. III века


И код нас постоји Јона. Један од петнаест.
У Барутани на Доњем граду Београдске тврђаве налази се Јонин саркофаг или београдски саркофаг, како га (Ф. Герке) у науци називају. На свету је сачувано само петнаест античких саркофага са овом тематиком.
Пронађен је на Дорћолу 1885.године и налазио се у оквиру некадашње античке некрополе Сингидунума, на дунавској падини, а данас је то место раскршћа улица Господар Јованове и Капетан Мишине.
То је први хришћански споменик сачуван у Београду.
Рељеф приказује алегорију спасења. Поред два догађаја из Јониниг живота налази се мотив Христа као Доброг пастира. Датује се од краја II до IV века.

Јонин саркофаг 


У истом периоду када се сликају најпознатије старозаветне представе о Јони у катакомбама Рима, сликају се и у античком Сирмијуму, данашњој Сремској Митровици. Представља је трећа eпизода која симболизује вечни мир у рају, а представљају је пронађени фрагменти фреско малтера у једној гробници, осликани са жутим тиквицама на вењаку. Боја тиквица је јединствена у односу на стандардно зелену.

О присутности Јоне у исламској култури, у Курану названом Јунус, сведочи једна персијска илуминацији која чува оригинални стил и месопотамски карактер приче.

 Mанускрипт, тимуридски период, XIV век, Музеј Метрополитен Њујорк


Страх, борба и фасцинација. Архетипска прича живи…


 


Грдно морско чудо-виште убија Персеј, као херојски подвиг и романтично спасавање.


Пјеро Де Козима, Ослобађање Андромеде


Људе повремено у неком тренутку обузима одређено осећање према мору,  ономе што се крије у дубини. Много је примера у многим културама.

Морнари су у страху, јер чудовишта лове и бродове и морнарe. Литература врви: од “Моби дика” до "Барона Минхаузена" и “Пинокиа“ где Ђепето и његов посинак проводе три дана у утроби кита (као и Јона), и запаливши ватру, избављају се тако што их кит испљунe. Пинокио од дрвеног лутка постаје дечак.

Поморске карте не могу без великих риба.


Карте, брод чамац и кит 


Манускрипти, такође.


Људи пале ватру на леђима кита


Моби дик - савременa илустрацијa


Моби дик

 

Недавно је објављена књига која представаља морску неман на средњовековним и ренесансним мапама – mapaemundi (мапе света) од X – XVI века. Ова чудовишта, визуелно привлачна и забавна за гледање, део су мапа којим су картографи означавали недовољно истражена подручја. Оно што је непознато, ту вреба…


Насловна страна књиге
 

А и "дуговечна" су, као и китови… 

Од ове грдосије може да се добије и “ћушка”.

Данас, угрожена врста! 




 

Profil

Morate se ulogovati da biste poslali poruku
Uloguj se | Registruj se

Tip of the day

"Simplicity is the ultimate sophistication"
 

Leonardo da Vinciviše
Mouse Eye Tracking by PicNet Software Development Services
text