Ai Weiwei u galeriji Magazin 3

U stokholmskoj galeriji Magazin 3, 3. februara ove godine otvorena je izložba jednog od najvećih kineskih umetnika današnjice, Ai Weiwei-a.

Magazin 3, u ovom trenutku je jedna od najznačajnijih evropskih galerija savremene umetnosti. Smeštena je u zgradi starog lučkog skladišta površine od oko 1500 kvadratnih metara. Ovo je nezavisna, privatna institucija a direktor Magazin 3 od samog osnivanja je gospodin David Neuman.

Već sa prvom izložbom koja je organizovana 1987. godine počela je da se stvara sada već izuzetno značajna kolekcija umetničkih dela savremene svetske umetnosti i to zahvaljujući samom konceptu i načinu saradnje sa umetnicima kojima Magazin 3 obezbeđuje produkciju izložbe. Od velikog broja značajnih imena koji su do sada imali izložbe a čiji se radovi nalaze i u kolekciji Magazin 3 pomenimo Gilbert & George, Pipilotti Rist, Tom Friedma, Christian Boltanski.

Ove godine Magazin 3 slavi svoju dvadesetpetogodišnjicu a izložbom Ai Weiwei ovaj jubilej svakako dobija na još većem značaju. Kustos izložbe je Tessa Praun. Ona je rad na ovoj retrospektivnoj izložbi započela u jesen 2010. godine u Pekingu, posetivši umetnika koji je već tada bio u kućnom pritvoru. Po njenim rečima, Ai Weiwei je svojim širokim umetničkim delovanjem, od umetnika, blogera, političkog aktiviste, arhitekte, do kustosa postao toliko fascinantna i bitna figura  na svetskoj umetničkoj sceni, ali i veliki borac za slobodu govora i demokratizaciju u svojoj zemlji. Rođen je 1957. godine u Pekingu. 1983. godine odlazi u New York gde se priključuje ostalim kineskim umeticima, muzičarima i arhitektama u egzilu, ali postaje i deo američke umetničke scene. Posle 12 godina se vraća u Peking kako bi uzeo učešće u velikim promenama koje su se dešavale u Kini. Dosta je angažovan u arhitekturi a jedan od velikih projekata je svakako čuveni olimpijski stadion u obliku ptičijeg gnezda. Po njegovim rečima rad sa arhitekturom je u neposrednoj vezi sa društvom, politikom, birokratijom, pa zamoljen da vodi blog (do tada nije ni koristio kompjuter) postaje vrlo zainteresovan za ovakvu vrstu političkog, socijalog i umetničkog delovaja. Prošle godine kineske vlasti su ga uhapsile na aerodromu na putu za Hong Kong i držale ga u pritvoru 81 dan ne obaveštavajući njegovu porodicu. Kažnjen je sa 2,4 miliona dolara na ime raznih taxi, i uskraćena mu je sloboda kretanja. Posle par nedelja platio je deo kazne od 1,3 milion dolara zahvaljujući donacijama i velikoj podršci svojih sledbenika širom sveta kao i građana Pekinga koji su mu preko ograde njegove kuće ubacivali novac. Radovi Ai Weiwei-a u osnovi imaju uvek kineski kontekst. On bira predmete koji imaju veoma veliko simboličko značenje a način na koji ih koristi, multiplikuje i postavlja u prostoru tu simboliku uzdiže na nivo vrlo moćnog medija ili oruđa u službi definisanja jasne poruke koju nam umetik saopštava.



Semenke suncokreta, 2009
Ovaj impozanat rad predstavlja instalaciju od 5 tona porcelanskih, ručno rađenih i ručno oslikanih semenki suncokreta (postoji u varijantama od 500 kg, 5 tona ili 10 tona). Ai Weiwei je angažovao 1800 stanovnika grada Jingdezen iz oblasti poznate po proizvodnji porcelana koji su tokom dve i po godine konstantno radili na izradi miliona sićušnih predmeta. Ovaj rad je komentar na Made in China fenomen kao i masovnu proizvodnju nekvalitetnih predmeta koji su preplavili svet a po kojoj je Kina poslednjih decenija prepoznata. On nam ovim radom govori da je pojedinac ipak vrlo bitan deo mase. Ai Weiwei je skrenuo pažnju javnosti kada je pod galerije Tate Modern potpuno prekrio milionima ovih ručno rađenih porcelanskih semenki.

Duh Gu silazi sa planine, 2005
96 vaza rađenih u saradnji sa Serge Spitzer-om, po uzoru na vazu iz perioda Yuan (1269 – 1368) koja je pre par godina postala najskuplji kineski umetnički predmet prodat na jednoj aukciji. Motiv na vazama predstavlja Wang Yi-a, čiji je nadimak bio Gospodar doline duha, u kolicima koje vuku dva tigra što predstavlja modifikovanu istorijsku činjenicu. Na svakoj vazi je deo motiva čijim ponavljanjem kao i samim rasporedom vaza u prostoru umetnik nagoveštava mehaničku reprodukciju i falsifikovanje. Rad predstavlja suprotnost tradicionalnom vrednovanju pojedinačnog umetničkog komada jer u ovom slučaju samo ređanjem svih 96 vaza u određenoj formaciji možemo sagledati kompletan motiv.



Mapa sveta 2006-2009
Ovaj rad se sastoji od hiljade slojeva tankog pamučnog platna izrezanih u konturama mape sveta. Ovaj vrlo efektan i jednostavan rad bavi se temom vrednovanja rada pojedinca u razmerama masovne proizvodnje. Kina je najveći svetski uzgajivač pamuka kao i vodeći svetski proizvođač garderobe i tekstilnih proizvoda.

Bajka 2007
Za veliku svetsku izložbu Documenta 12 u Kasselu, koja se održava svakih pet godina i predstavlja najznačajniji svetski umetnički događaj, Ai Weiwei je osmislio rad u kome je želeo da radi sa ljudima. Inspiracija su mu bili Braća Grim koji potiču iz tog kraja a čije bajke se i danas rado prepričavaju. Ai Weiwei je želeo da omogući 1001 kineskom građaninu uzrasta od 2 do 70 godina, različitog obrazovanja i porekla da putuju u Kassel i prisustvuju ovom velikom umetničkom događaju. Za potrebe rada transportovana je 1001 stolica iz dinastije Quing ( 1644-1911) koje su raspoređene po izložbenim paviljonima i predstavljale su kinesku publiku. Osnovao je posebnu privremenu putničku agenciju u kojoj su njegovi saradnici radili na prikupljanju dokumenata, pasoša i organizovanju putovanja 1001 osobe. Poziv za učesnike je objavio na svom blogu, a za samo par dana dobio je više od 3000 prijava. Zainteresovani su morali da odgovore na stotinjak pitanja prilikom popunjavanja prijavnog formulara. Svaki 1001 izabrani učesnik fotografisan je u okruženju sličnom onome iz kog dolazi.

Veliki magacin u predgrađu Kassela Ai Weiwei je preuredio i sistemom platnenih paravana podelio u manje sekcije tako da je moglo da se smesti 200 osoba. Svi kreveti su bili opremljeni dušecima od bambusa i specijalno dizajniranom posteljinom. Svaki od 1001 putnika dobio je specijalan kofer za stvari, posebno kreiranu majicu, džeparac i memory stick u obliku narukvice koja je sadržala sve bitne informacije u vezi boravka.



Ovo su neki od radova predstavljeni u Magazin 3. Izložba će trajati do 10. juna a realizovana je zahvaljujući saradnji sa Ai Weiwei studijom Fake Design u Pekingu, Faurschou fondacijom i Galerie Urs Meile. Tokom trajanja izložbe biće organizovano niz debata, razgovora i predavanja sa internacionalnim gostima među kojima je i Biljana Srbljanović. Grafički dizajn štampanog materijala koji prati ovu veliku izložbu uradili su Designstudio S, našoj publici poznati po Creative Source biblioteci u KC Gradu a čije upotrebne kućne predmete možete naći u ponudi Gradstora u KC Grad.
 

Profil

Morate se ulogovati da biste poslali poruku
Uloguj se | Registruj se

Tip of the day

Perfection is attained by slow degrees; it requires the hand of time.
 

Voltaire više
Mouse Eye Tracking by PicNet Software Development Services
text