Vidimo se na posteru - prikaz izložbe

Izložba ,,Vidimo se na posteru’’, otvorena u ponedeljak, 14. septembra u UK ,,Parabrod’’ nastala je iz potrebe da se skrene pažnja na stanje u domaćoj kinematografiji.

U maniru istorijske fikcije  – ova izložba obrađuje temu filmova koji nikad nisu napravljeni, a mogli bi biti; filmova koji za sada postoje samo u mašti autora izložbe.

Reditelj celokupne postavke je dramaturg, Kosta Peševski, koji je, u saradnji sa dizajnerima, pisao i sinopsise za filmove čiji plakati su izloženi. Autorski tim čine: Stevan Aleksić, Lazar Bodroža, Milica Mrvič, Ivan Velisavljević, Siniša Dugonjić, Raško Milatović i Bojana Mladenović, Đorđije Peševski, Nenad Dickov, Romana Caran.

vidimo_se_na_posteru_ukparobrod_andjelaGrozdanic_04

Narativno i vizuelno, izložba pokriva ex-yu kinematografiju u periodu koji obuhvata šezdesete godine dvadesetog veka, pa sve do početka dvehiljaditih. Posteri tretiraju stvaralaštvo najvećih imena domaće kinematografije tog vremenskog raspona, kao što su Mića Popović, Đorđe Kadijević, Gojko Drulović, Stanko Crnobrnja, Darko Bajić, Vladimir Protić itd. – a  žanrovski pokrivaju sve od crnog talsa, komedije ,,veselih šezdesetih’’, akcione drame, spin off-ova slavnih omnibusa pa do političkih dokumentaraca koji se bave važnim društvenim zbivanjima, ,,herojima naših dana’’.

vidimo_se_na_posteru_ukparobrod_andjelaGrozdanic_02

U sveopštoj atmosferi ex-yu nostalgije, izložba aludira na neka od produkciono najuspešnijih filmskih ostvarenja ondašnje SFRJ, kao i na marginalizovanu sferu jugoslovenske kinematografije kraja šezdesetih - početka devedesetih. Postmoderni eklekticizam tu spaja crni talas, holivudski film i ljubavnu melodramu. Oslikavajući ondašnje kulturno osciliranje između Istoka i Zapada – u ovim nepostojećim filmovima glumačku ekipu, pored jugoslovenskih glumaca čine legende poput Šona Konerija i Nikite Mihalkova. Naše ,,crne devedsete’’ u nastavku ,,Crnog bombardera’’ – poprimaju elemente američkog naučno-fantastičnog ,,Mars napada’’, a u ,,Planeti YU’’ Dr. Stragelove, kao disident naci posade, ne operira protiv Sovjeta u korist Amera, već se u priču upliće još jedna svetska sila koja osvaja svemir – Jugoslavija.

vidimo_se_na_posteru_ukparobrod_andjelaGrozdanic_05

U kontekstu priče o raspadu zemlje i atmosfere fin-du-siecle-a na ovim prostorima, najsimptomatičnija je izmaštana ekranizacija ,,Jugoslovenke’’ sa Lepom Brenom u glavnoj ulozi – koja je sa filmom ,,Hajde da se volimo’’ i hitom ,,Jugoslovenka’’, tih kasnih osamdesetih, bila kulminacija državne propagande i simbol tragikomedije koja dolazi, zvuk koji je donekle paradigma Ravelovog ,,Valcera’’ u Habsburškoj monarhiji.

vidimo_se_na_posteru_ukparobrod_andjelaGrozdanic_01

Vizuelni i tipografski anahronizmi potpomažu dočaravanje sveopšte ideje vodilje izložbe i žanrovskog pristupa. Priča o imaginarnom, o ,,izgubljenom vremenu (i kreativnosti)’’, o večitoj zapitanosti nad onim – šta bi bilo kad bi bilo -  istovremeno nas zabavlja, čini da se setimo onoga što smo voleli i volimo da gledamo i postavlja jedan veliki znak pitanja pred kinematografsku industriju. Ovaj kreativni pokušaj da putem grafičkog dizajna skrene pažnja na povezanost između ekonomske sfere i psiholoških komponenti jednog društva.

vidimo_se_na_posteru_ukparobrod_andjelaGrozdanic_03

Realizovana u drugačijem mediju (grafičkog dizajna) i smeštena u lokalni kontekst - ,,Vidimo se na posteru’’ – nadovezuje se na problematiku Vendersove ,,Sobe 666’’. Sa težnjom da bude manje filozofsko-introspektivna, a više socioekonomska – otvara  mogućnosti za dijalog o važnim problemima u našoj kulturi. Postaviti ovde pitanje – koja je budućnost filma – takođe povlači pitanja kao što su – ko zapravo tu uparavlja filmskom industrijom - da li su stvarni reditelji na neki način oni koji i dalje prodaju ,,san’’ o jednoj državi koja više ne postoji? – ko je naša publika? Da li je uopšte ima? Da li se udvaramo ukusu javnog mnjenja da bismo ispunili osnovni zadatak produkcije – onaj da nije važno ko nešto stvara, već ko će nešto da kupi. Ili tog ukusa javnog mnjenja ni nema, te i dalje polažemo veću važnost na teme iz prošlosti umesto da se koncentrišemo na ono sada i ovde. Takođe, zahtev da prevaziđe sveopšta popularnost crnog humora, jedinog žanra koji zapravo ima prođu u ovoj sredini, direktno povlači i zahtev za promenom društvenog mentaliteta.

vidimo_se_na_posteru_ukparobrod_andjelaGrozdanic_06

Koliko god da sama činjenica da saradnja sineasta i dizajnera ne mora da bude posledica gotovog produkta može biti poražavajuća (u skladu sa tematikom) – takođe pokazuje inspirativnu inicijativu u sveukupnim naporima ,,kulturnog proleterijata’’ za promenom.

vidimo_se_na_posteru_ukparobrod_andjelaGrozdanic_07

Autorka fotografija: Anđela Grozdanić

Perfection is attained by slow degrees; it requires the hand of time.