ISIA Urbino Type design week

Još par dana je ostalo do zatvaranja prijava za ISIA Urbino Type design week. U pitanju je tipografski kurs koji će se održati od 15. do 19. jula 2013. godine u Urbinu, u Italiji.

Ove godine, osim domaćeg predavača Džonatana Pierinia (Jonathan Pierini), kurs će držati i Radim Peško - dizajner češkog porekla koji trenutno živi i radi u Amsterdamu. Tim povodom, Pierini odgovara na pitanja o kursu, njegovim iskustvima i vizijama vezanim za tipografiju.

Koliko se već godina održava ISIA Urbino TypeWeek? Ko su bili prethodni predavači?

Ovo je treća godina kako ISIA Urbino nudi ovakav program. Prve godine, predavač je bio Bruno Maag iz tipografskog studia Dalton Maag sa sedištem u Londonu. Zajedno smo držali kurs. Bilo je veoma interesantno, pogotovo što sam ja u tom trenutku radio u Dalton Maagu. Prošle godine, bilo mi je zadovoljstvo da pozovem Erika van Bloklanda iz studia LettError, koji je bio i moj profesor na KABK-u (Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten) u Hagu 2008. godine, gde sam završio master studije. Naša je želja da pozivanjem predavača sa različitim profesionalnim iskustvom omogućimo kurs koji pruža uvid u različite pristupe oblikovanja pisma, čime se doprinosi raznovrsnosti fokusa na drugačija razmišljanja vezana za pismo kako iz tehničke tako i iz kulturološke perspektive.

Da li postoji neko određeno predznanje o tipografiji koje bi budući učesnici radionice trebalo da poseduju?

Kurs nije namenjen obuci profesionalnih tipografa; definitivno je prekratak za to. Osnovna ideja je da se kako tipografima tako i grafičkim dizajnerima pruži mogućnost da upoznaju pismo kao sistem koji se nameće da bude istražen i formalno i konceptualno. Na primer, prve godine smo se fokusirali na suštinsku unutrašnju konzistenciju pisma i njegovu sposobnost da samostalno istupi. Zatim, naredne godine, smo se fokusirali na kaligrafsko nasleđe i potencijal koje ono pruža u istraživanju novog dizajna sa jedne strane i digitalne prirode pisma današnjice, sa druge. Svake godine, fokus se formira u odnosu na viziju i praksu gostujućih predavača. Nadamo se da kurs može da ilustruje sav potencijal bavljenja dizajnom pisma i vizualizacije alfabeta. U ovom smislu, kurs je otvoren za tipografe sa iskustvom, ali i za sve zaljubljenike u tipografiju i amatere.

Da li će kurs imati neki tematski okvir ili će pristup biti generalan?

Ove godine, fokus će biti na pismu kao oruđu, glasu, jeziku; rekao bih na pismu kao sistemu, uzimajući u obzir formalne i konceptualne motivacije. Biće to istraživanje u tom smislu.

Da li je predviđen neki striktni program?

Za prvi dan je predviđeno uvodno predavanje Radima Peška i mene, posle kojeg sledi početak radionice. Kurs će biti uglavnom zasnovan na principu ateljea; uobičajena formula konsultacije/prezentacija/diskusija.

Šta učesnici dobijaju pohađanjem ISIA Urbino Type design week kursa?

ISIA Urbino Type design week neće dodeljivati nikakva zvanja, osim sertifikata o pohađanju kursa. Kurs daje mogućnost boljeg razumevanja procesa dizajniranja tipografskog pisma i upoznavanja sa savremenim pitanjima u okviru discipline. Akcenat je na sposobnosti da se sprovede samostalno istraživanje uz nadzor iskusnih predavača.

Da li bi mogao da se predstaviš? Koje je tvoje lično i radno iskustvo?

Studirao sam grafički dizajn na fakultetu ISIA u Urbinu (Istituto Superiore Industrie Artistiche Urbino) i kasnije se preselio u Holandiju kako bih pratio Type and Media master studije u Hagu. Tokom 2009. godine predavao sam osnove dizajna na Akademiji u Bolonji (Accademia di Belle Arti, Bologna), podučavao sam tipografiju na matičnom fakultetu ISIA u Urbinu i radio na dizajnu fonta za regiju Valle d'Aosta. Zatim sam se 2010/2011 godine preselio u London kako bih radio za tipografski studio Dalton Maag i tu sam sarađivao na projektima za klijente kao što su Nokia, Vodafone, Nestea, na dizajnu grčkih i ćiriličnih karaktera za Aktiv Grotesk i drugim projektima. Trenutno radim na Fakultetu za dizajn i umetnost Slobodnog Univerziteta u Bolcanu (Faculty of Design and Art, Free University of Bozen - Bolzano) kao istraživač i predavač na predmetu grafički dizajn; obožavam svoj posao.

Da li bi mogao da nabrojiš par omiljenih projekata i argumentuješ izbor? A dva rada tvojih omiljenih (tipo)dizajnera?

Uh, teško pitanje. Što se tiče mog ličnog rada, uvek se nadam da će oni najbolji tek doći, dok sa druge strane postoji jako puno projekata drugih tipo-dizajnera ili tipografa koje volim tako da je jako teško da izaberem samo dva. Uglavnom me interesuju projekti koji idu van striktnog polja tipografije, koji su u potrazi za povezivanjem sa drugim disciplinama i kulturnim specifičnostima. Sviđa mi se Balkan tiposistem Nikole Đureka na primer, koji se fokusira na dvojno pismo koje je karakteristično za Slovene. Takođe sam zaljubljen i u projekte koji izazivaju sam koncept pisma kako bi otišli van klasičnih definicija bez potrebe da se prenaglasi termin eksperiment. Sviđa mi se većina projekata Petera Bilaka i Typotheque studia zbog njegovog balansa između eksperimenta i upotrebljivosti. Ako govorimo o tipografskom sistemu, umesto o pismu ili karakteru možda možemo bolje da razumemo kompleksnost i mogućnost da se povežu fontovi i kultura u širem smislu.

Šta za tebe znači tipografija? Da li imaš neku određenu viziju koju nastojiš da preneseš svojim studentima?

Mislim da ne postoji jedinstvena vizija koja bi mogla da sažme sve načine sagledavanja i rada sa pismom i tipografijom. Istorija nam je mnogo puta pokazala potencijal pisane reči i njenog vizuelnog izraza. Ja sam, trenutno, veoma zainteresovan za dizajn pisma kao oruđa za razumevanje, doživljavanje i istraživanje osnovnih principa dizajna. Ali moje shvatanje dizajna je veoma pragmatično. Uglavnom se tiče mogućnosti grafičkog dizajna i vizuelne komunikacije da uspostave odnose i grade narative. Kakav odnos tipografsko pismo može imati sa kontekstom? Kako možemo da se obratimo i formalnim i konceptualnim vrednostima da bismo kreirali alat za zamišljanje novih narativa?

Da li bi zapisana reč "pas" trebalo da laje? (Odnosi se na izjavu Masima Vinjelija (Massimo Vignelli) iz filma "Helvetika" Gerija Hastvita ("Helvetica", Gary Hustwit) da zapisana reč "pas" ne treba da laje, odnosno da ima sopstvenu ekspresiju, već njena vizuelna pojava treba da bude neutralna.

Mislim da bismo odgovarajući na ovo pitanje došli pravo do problematike transparentnosti u tipografiji. Međutim, ja sam više zainteresovan da spoznam da li bi reč koja "laje" morala obavezno biti pas. Različita pisma služe različitim svrhama. Nema potrebe za zabranom određenih pitanja. Dizajniranje pisma moglo bi biti još interesantnije ukoliko postavimo nova pitanja. A ta pitanja možemo da pozajmimo od mnogih drugih struka i disciplina. Koliko dugo može pas da živi? Da li je pas iz doba renesanse lajao na isti način na koji to rade naši ljubimci danas? Da li pas zapravo laje samo onda kada mi to čujemo?




 

Profil

Morate se ulogovati da biste poslali poruku
Uloguj se | Registruj se

Tip of the day

"Simplicity is the ultimate sophistication"
 

Leonardo da Vinciviše
Mouse Eye Tracking by PicNet Software Development Services
text