Festival „Centre Periphery“ u Bolcanu

Sredinom septembra, u italijanskom gradu Bolcano, održan je četvorodnevni festival „Centre Periphery“ u organizaciji Fakulteta za dizajn i umetnost, univerziteta Free University Bozen Bolzano.

Šezdeset učesnika podeljenih u tri grupe, imali su priliku da učestvuju u diskusijama, radionicama, predavanjima i koncertima.

Ovogodišnji tutori-predavači bili su: studio Grupe (Gruppe) iz Ciriha, Ršje Klap (Roosje Klap) iz Amsterdama i Francuz Toma Vali (Thomas Vally) sa studiom u Ajndhovenu.

Poslednjeg dana festivala, publika je imala priliku da prisustvuje i predavanju Zeka Kajsa (Zak Kyes), iz studija Zak Group sa sedištem u Londonu.

Fakultet za dizajn i umetnost ima bogat program međunarodnih konferencija i festivala, na kojima su predavači eminentni profesionalci iz sveta dizajna, arhitekture i teorije umetnosti. Sam projekat „Centre Periphery“ je privremena platforma koja predstavlja nastavak festivala UNIBZ Design Festival, održanog 2012. godine, takođe pod okriljem istog fakulteta. Organizaciju ovogodišnjeg izdanja potpisuju Roberto Điljoti, Džonatan Pierini i Simone Simoneli (Roberto Gigliotti, Jonathan Pierini, Simone Simonelli).

Učesnici - studenti i mladi profesionalci, bili su odabrani putem konkursa, na osnovu portfolija. Samo učešće je bilo besplatno. Uoči otvaranja festivala, predavači su, zajedno sa dekanom fakulteta, održali uvodno – inspirativno predavanje, tokom kojeg su predstavili temu festivala.

Naredna četiri dana, centralna aktivnost bile su radionice, praćene predavanjima i muzičkim programom. Poslednjeg dana festivala, učesnici radionica su svoje radove predstavili na javnoj diskusiji. Nakon prezentacije, radovi su odneti do šetališta u neposrednoj blizini muzeja savremene umetnosti Museion, kako bi svi stanovnici grada imali prilike da postanu deo projekta i pogledaju rezultate.

Tema ovogodišnjeg festivala bio je odnos centra i periferije; artikulacija njihovih relacija, definisanje pozicije pojedinca u odnosu na ove dve tačke, te ispitivanje značenja ovih fenomena u savremenom društvu, odnosno, pokušaj zamene pozicija.


Fotografija: Boris Gušić
 

Učesnicima je postavljeno pitanje: “Šta se dešava ako napustimo sigurnu zonu centra – kao polja bliskog i znanog, i okrenemo se ka periferiji, radi istraživanja granica nepoznatog? Da li će prvobitna centralna pozicija i dalje ostati ista? Da li smo mi deo centra ili periferije?” Razradom teme, učesnici radionice došli su do pojma izolacije, odnosno ostrva (isolation – island).

Ova tema deo je i specifičnog nasleđa grada Bolcana, koji je glavni grad italijanske autonomne pokrajine Južni Tirol. Istorija ovog grada iz podnožja Alpa, podrazumeva dominantno postojanje nemačke kulture, koja je nekada bila većinska. Danas se ovaj dualitet nemačke i italijanske kulture unutar grada manifestuje na mnogo načina. Oni površni, vidljivi oku turiste su: posebne četvrti, prvenstvo ispisivanja imena ulice na dvojezičnoj tabli itd. Stoga je tema centra i perferije, odnosno izolacije i ostrva, u velikoj povezanosti sa gradom Bolcanom.

Sam festival je, osim platforme za promišljanje društvenih tema, želeo takođe da učesnicima ponudi i interdisciplinarno iskustvo. Takvo iskustvo bilo je zagarantovano pre svega izborom predavača, koji su kao profesionalci dolazili iz tri različite discipline: grafičkog dizajna, industrijskog dizajna i arhitekture.


Fotografija: Sabrina Vegetti
 

Vođeni istom temom, učesnici su dobili priliku da je, bez obzira na pređašnje iskustvo, interpretiraju unutar oblasti znaka, objekta i prostora.

Akcenat festivala bio je na praktičnom iskustvu fizičke realizacije zamišljene ideje, koje su sprovedene u radionicama za drvo, metal i štampu koje fakultet poseduje. Krajnji rezultat bile su različite interpretacije pojma izolacije, odnosno ostrva. Grafička grupa osmislila je vizuelni identitet “ostrva”, u vidu postera, banera, zastava i online prezentacije.

U realizaciji je iskorišćen format koji podrazumeva svedene kompozicije radi prevazilaženja tehničkih prepreka, odnosno upućivanja na značenje samih tekstualnih poruka. U praktičnom smislu, ova odluka je omogućila relativno lako izvođenje, kao i reciklažu postojećeg materijala (npr. starih banera). Namera učesnika bila je da proizvedu neutralnu estetiku, no ta je definicija dakako škakljiva i ne bih je tako olako davala.


Fotografija: Francesca Centonze
 

Dominantne grafičke forme bile su krug i linija, kao ilustracija centra, periferije i granice među njima. U finalnom proizvodu, publici nije ponuđen odgovor na pitanje šta je zapravo ostrvo. Umesto toga, ona je suočena sa pregršt sugestija i pitanja, u nameri da se uz pomoć njih podstakne dalje razmišljanje.

Prostorna interpretacija teme ostrva, realizovana je kroz konstruisanje modularnih elemenata, čijim se različitim razmeštanjem u prostoru dobijaju nove forme i značenja.


Fotografija: Francesca Centonze


Realizacija ovih modula zahtevala je puno vremena, pa su učesnici u više navrata radili i do ponoći. Skoro svim članovima arhitektonske grupe, ovo je bio prvi put da su svojim rukama napravili kreaciju koja je veća od njih samih.

Industrijska grupa je, sledeći primer Robinzona Krusoa, napravila čamac za spasavanje, na čiji su kostur konstrukcije dodali razne objekte i predmete koje su pronašli na ulicama grada, a koji bi mogli biti od koristi u toku evakuacije sa ostrva.

Festivali ovog tipa često sa sobom nose rizik uspešnosti, a ponekad i dilemu svrsishodnosti. Postavlja se pitanje, koji je kriterijum tog uspeha? Odgovor naravno, može biti krajnje subjektivan.


Fotografija: Sabrina Vegetti


Važan deo manifestacije jesu nova poznanstva, koja u sebi nose nadu budućih saradnji. Tu su zatim, otkrivanja novih projekata, odnosno metoda i pristupa, koji dolaze od predavača ili pak drugih učesnika. Sledeći datu kategorizaciju, ovom festivalu dajem ocenu 2/3.


Fotografija: Francesca Centonze

 

Fotografije: Sabrina Vegetti, Francesca Centonze, Boris Gušić, Ana Radovanović. 

Profil

Morate se ulogovati da biste poslali poruku
Uloguj se | Registruj se

Tip of the day

Perfection is attained by slow degrees; it requires the hand of time.
 

Voltaire više
Mouse Eye Tracking by PicNet Software Development Services
text